[fysica] geen slip meer in koppeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[fysica] geen slip meer in koppeling

Hallo beste mensen,

Ik heb een vraag.

Ik moet meten wanneer er geen slip meer optreed in een riemoverbrenging. Tijdens het opstarten treed geduurde korte tijd slip op. Het meten is geen probleem. Maar het gaat om de theorie achter het slippen wat ik niet snap.

Het rendement van de overbrenging is 92 %. de grote pulley is 250 mm en de kleine pulley, die aangedreven wordt door de motor, is 50mm. In de grote pulley is een geintegreerde schakelbare koppeling ingebouwd.

Nu komt het.

De formule voor rek is =(v1-v2)*100/v2. Maar er treed altijd slip op door de elastische eigenschappen van de riem, toch???. Volgens de formule treed er geen slip op wanneer de snelheden gelijk zijn. Dit kan echter niet doordat er altijd slip is. Dus ik kan ook nooit meten wanneer er geen slip meer optreed.

Om het toch te meten moet ik dan in de formule de rek die er altijd zowiezo optreed inbouwen met de theoretische toerentallen en het rendenment van de riemoverbrenigen(=overbrengverhouding)?

Dus: rek =(v1-v2)*(100/v2)*((n1/n2)*0.94) Is dit goed?

Als ik dan de snelheid van de kleine pulley meet dan kan ik uit rekenen bij welke snelheid(v2) er geen slip optreed bovenop de rek die er altijd optreed. Als ik dan een snelheid bij de grote pulley meet die hoger is dan de berekende snelheid(v2) dan slipt de riemoverbrenging

Ik hoop dat het duidelijk is wat mijn vraag is.

Groeten,

Noobie

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] geen slip meer in koppeling

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 6

Re: [fysica] geen slip meer in koppeling

sorry was vergeten om het vakgebied aan te geven. Volgende keer zal ik er aan denken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] geen slip meer in koppeling

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer