Non-equilibrium thermodynamica

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Non-equilibrium thermodynamica

Ik ben een artikel uit scientific american genaamd "The Long Arm of the Second Law of Thermodynamics" aan het lezen en heb enkele vraagjes in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

1. Ten eerste vroeg ik mij af of er een verband was tussen statistiek temperatuur.

Als je het aantal moleculen uitzet op de x-as, en de snelheid, kom je curves uit die doen denken aan statistiek.

-Glas water bij thermodynamisch evenwicht -> normaalverdeling: gausscurve.

-Door het glas langsonder lichtjes te verhitten onstaan verschillende laagjes die ook in thermodynamisch evenwicht zijn. -> normaalverdeling: gausscurve (opgeschoven naar rechts)

-Door het glas langsonder zwaar te verhitten wordt het evenwicht totaal verstoord en zijn er zelfs geen laagjes meer. -> geen normaalverdeling -> vervormde gausscurve waarbij de rechterzijde uitgerokken is.

Dit is natuurlijk een bedenking, het kan zijn dat ik er totaal naast zit, maar volgens mij is temperatuur toch een vrij statistisch gegeven niet? Vandaar dat het enkel gebruikt kan worden bij grote hoeveelheden moleculen?

2. 'The second law holds far from equilibrium. But the evolution from order to disorder can be unsteady, allowing for pockets of self-organisation."

Dit stukje snap ik niet. Ik heb niet echt veel voorkennis en dat heb je voor dat tekstje wel nodig denk ik. Kan iemand mij dat wat uitgebreider uitleggen?

3. "The electric toaster: The wire inside it heats up because the wire material offers resistance to the flow of electric current. The second law stipulates that this process is irriversible: you cannot use a toaster to untoast a piece of bread and thereby generate electricity. You can, however, do something similair. You can impose a temperature difference between the tips of the toaster wire, thereby ensuring the system remains out of equilibrium. Then it will indeed generate electricity.'

Hier vond ik het vreemd dat door dat evenwicht te verstoren, er plots elektriciteit geproduceerd kan worden. Meer uitleg zou hier ook handig zijn ;)

4. Ten laatste nog een algemenere vraag:

Entropie daalt nooit in een geïsoleerd systeem. Als je ijs legt in een kamer op kamertemperatuur, smelt het ijs, en verkoelt de lucht in de kamer. De entropie van de lucht daalt, maar de entropie van het ijs (dat water wordt) stijgt, méér dan dat de entropie van de lucht daalt. Dus de totale entropie in het systeem stijgt.

Wat is eigenlijk het criterium dat men gebruikt om te weten dat de entropie van het ijs meer stijgt dan de daling van de entropie van de lucht?

Als je nog andere informatie hebt die mij zou kunnen helpen om dit geheel beter te doen snappen is dat natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt!

Reageer