Caravan totaalgewicht bepalen met kogelweger

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 400

Caravan totaalgewicht bepalen met kogelweger

Ik kreeg het idee om het caravangewicht te bepalen door een kogelweger of een weegschaal met latje op 2 afstanden te meten en daaruit het totaalgewicht te bepalen met eventueel de plaats van het zwaartepunt.

Nu ben ik wiskundig niet zo sterk, dus misschien wil iemand met me meedenken.
caravanwegen.jpg
caravanwegen.jpg (8.57 KiB) 579 keer bekeken
De gewichten G1 en G2 zijn te wegen met de weegschaal of kogelweger.

De afstanden D1 en D2 zijn te meten met een centimeter.

Wat ik dus wil berekenen is Gtot en eventueel ook Dtot.

Zou dit mogelijk zijn of zijn er dan nog meerdere Gtot mogelijk.

Dat dit in praktijk nog een onnouwkeurigheid zal geven, doordat je niet nauwkeurig genoeg kan wegen en meten, daar is mee te leven. Het gaat me nu alleen over de theoretische mogelijkheid.

Zo niet met 2 wegingen dan mischien wel met 3. Ze moeten wel dicht genoeg bij elkaar gewogen worden door de beperking van het te wegen gewicht van de kogelweger of weegschaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Caravan totaalgewicht bepalen met kogelweger

Hoe wil je op die manier het totaalgewicht bepalen?

Stel we beladen de caravan met een dusdanig evenwicht dat het zwaartepunt precies boven de as komt te liggen. Zowel jouw G1 als G2 geven dan 0 kg, ongeacht de arm. Het moment is dus voor beidde 0, maar het totaalgewicht zeker niet, het rust alleen in het geheel op de hoofdwielen.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Caravan totaalgewicht bepalen met kogelweger

In praktijk zorg je altijd voor kogelgewicht, dus het zwaartepunt zal altijd iets naar voren liggen.

heb je een aanhanger waarvan je zeker weet dat ie 750kg weegt, en de afstand wiel-as tot kogel is 3 meter. Je weegt 75 kg op de kogel, dan zit het zwaartepunt 30cm voor de as.

Die kant op rekenen lukt dus wel, maar daar heb je in praktijk niets aan.

weeg je het ook op 270cm, dus 30 cm naar achter vanaf de kogel, dan zou het

750/9=83,333 zijn wat zo'n weger nog kan aangeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Caravan totaalgewicht bepalen met kogelweger

In praktijk zorg je altijd voor kogelgewicht, dus het zwaartepunt zal altijd iets naar voren liggen.


Dat maakt niet uit. Ik gaf dit voorbeeld alleen maar omdat het makkelijk laat zien dat het moment op de dissel niks zegt over het totaalgewicht op dissel + hoofdas. Het totaalgewicht is dus niet te berekenen via jouw methode.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Caravan totaalgewicht bepalen met kogelweger

Hoe langer ik er over nadenk, denk ik dat je alleen Gtot* Dtot alleen kunt berekenen, dus er blijven meer mogelijkheden op deze manier.

Dan het volgende idee.

Je kunt ook aan de achterkant zien wat de opwaartse kracht is. Vereist wel een speciale kogelweger die ook trekkrachten kan meten.

Het kruispunt van die 2 lijnen zou dan ergens in het zwaartepunt uit moeten komen met de wiskundige berekening. Misschien is daarmee wel dan Gtot te bepalen?

Edit: Dus je opzet was geslaagd Sjimmy, het heeft me aan het denken gezet. Onze posten hadden elkaar gekruist.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Caravan totaalgewicht bepalen met kogelweger

caravanwegen1.jpg
caravanwegen1.jpg (9.88 KiB) 565 keer bekeken


Zo bedoel ik het dan, maar mogelijk zie ik iets over het hoofd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Caravan totaalgewicht bepalen met kogelweger

Helaas, het maakt niet veel uit of je voor of achter het zwaartepunt meet. Alleen het teken verandert, maar eigenlijk beschrijf je dat zelf ook al.

Je zult het over een hele andere boeg moeten gooien want via deze weg zal je het caravan gewicht niet achterhalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Caravan totaalgewicht bepalen met kogelweger

Wat een nachtje rust zoal kan doen!

Of je het nu voor of achter meet, het blijft een kracht*krachtarm=Last* lastarm verhaal.

In mijn eerder genoemde voorbeeld kan bij 75kg trekhaakgewicht, het totaalgewicht 750kg zijn op 30cm voor de as, maar net zo goed 1500kg op 15 cm voor de as.

Dus helaas gaat het niet lukken om met beperkt weegvermogen toch een groot gewicht te bepalen.

Of ik moet een simpele manier vinden om het zwaartepunt van de caravan te bepalen.

Bij een krik geplaatst onder het zwaartepunt zouden wielen en trekhaak allen vrij van de grond komen, maar je mag niet zomaar overal een krik plaatsen, dan sloop je de boel.

Reageer