Bindingsenergie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 199

Bindingsenergie

Is bindingsenergie tussen atomen in een molecuul massaloos? Dat beweerde mijn scheikunde docent namelijk. Maar als warmte iets zwaarder maakt, waarom zou de bindingsenergie (die meestal warmte geeft) geen massa hebben? Het zal natuurlijk niks voorstellen vergeleken met kernfusie en dergelijke, maar toch. Snap namelijk nogsteeds niet hoe energie massaloos kan zijn.

Berichten: 817

Re: Bindingsenergie

Dit lijkt me eerder iets voor het natuurkundeforum. Het gaat vooral om de fysische eigenschappen van atomen/moleculen, en niet zozeer de chemische eigenschappen.

Ik verplaatst de topic dus naar het betreffende forum

"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Bindingsenergie

Ik heb geen idee wat bedoeld wordt met 'energie is massaloos'. Het klinkt als een onzinnige uitspraak.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Bindingsenergie

Ik heb geen idee wat bedoeld wordt met 'energie is massaloos'. Het klinkt als een onzinnige uitspraak.
Dat is omdat jij in het algemeen wat formeel denkt ;)

Laat ik het dan zo zeggen: na een exotherme chemische reactie is de totale massa van de reactieproducten (een tikje) lager dan de oorspronkelijke massa van de reagerende stoffen.
Het zal natuurlijk niks voorstellen vergeleken met kernfusie en dergelijke, maar toch.
Inderdaad. En dat is simpelweg omdat het massadefect per mol chemische binding weinig voorstelt vergeleken met het massadefect per mol kern"binding".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 199

Re: Bindingsenergie

In ieder geval bedankt ;)

Ik dacht al dat er iets niet goed was aan mijn scheikunde docent.

Voor zo ver ik weet ondervindt elke vorm van energie (behalve tijd en ruimte) traagheid.

Reageer