Regressie-therapie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1.286

Regressie-therapie

Ik zou meer willen weten over het onderwerp "regressie-therapie". Een therapie die bedoeld is om een persoon in trance te brengen om zodoende ervaringen uit het verleden, welk is opgeslagen in het onderbewustzijn, naar boven te halen.

Wat ik wil weten is:

1. Hoe precies werk regressie-therapie.

2. Welke middelen gebruikt men om die therapie te laten slagen.

3. Welke voor- en nadelen heeft deze therapie.

4. Hoe betrouwbaar is regressie-therapie.

Zou regressie-therapie incarnatie, geloofsbeleving, ons algemene gedrag etc kunnen verklaren?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Regressie-therapie

Alexander Hartmans schreef:Ik zou meer willen weten over het onderwerp "regressie-therapie". Een therapie die bedoeld is om een persoon in trance te brengen om zodoende ervaringen uit het verleden, welk is opgeslagen in het onderbewustzijn, naar boven te halen.

Wat ik wil weten is:

1. Hoe precies werk regressie-therapie.

2. Welke middelen gebruikt men om die therapie te laten slagen.

3. Welke voor- en nadelen heeft deze therapie.

4. Hoe betrouwbaar is regressie-therapie.

Zou regressie-therapie incarnatie, geloofsbeleving, ons algemene gedrag etc kunnen verklaren?
Bedoel je met regressie therapie hypnose?
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 1.286

Re: Regressie-therapie

Beste Napoleon Dynamite
Bedoel je met regressie therapie hypnose?
Zijn er meer vormen dan? Zo ja, kun je ze dan in het kort uiteen zetten, alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Regressie-therapie

Alexander Hartmans schreef:Beste Napoleon Dynamite
Bedoel je met regressie therapie hypnose?
Zijn er meer vormen dan? Zo ja, kun je ze dan in het kort uiteen zetten, alvast bedankt.
Nee ik vroeg me af wat regressietherapie concreet was.

"Bij regressietherapie halen we de onbewuste oude ervaringen, of ze nu uit de jeugd stammen of uit vorige levens, omhoog in het bewustzijn door verschillende manieren van werken.

Hierbij maken we gebruik van een lichte trance-toestand, waarbij je het zg. 'elliptisch bewustzijn' ervaart: een vorm van bewustzijn waarbij je je zowel bewust bent van jezelf in het verleden, als jezelf in het heden. Het is een bewustzijn met twee brandpunten. Hierbij raak je niet 'weg' , zoals wel gedacht wordt, integendeel, het is de bedoeling dat je er zelf bij blijft, je gaat zelf immers in de therapiesessie ervaringen verwerken, onder de begeleiding van de therapeut."(Bron: http://www.reincarnatietherapie.com/watisr...sregressie.htm)

Een [trance toestand is hypnose] maar het blijft een vage beschrijving hoe regressietherapie tot deze trance toestand komt: "Eén van de methoden die gebruikt worden om de onbewuste ervaringen omhoog te halen naar het bewustzijn is de zg. MELS-brug, waarbij de letters MELS staan voor Mentaal, Emotioneel, Lichamelijk, en Spiritueel (zingeving)."

Ik weet eigenlijk niet van wanten over dit onderwerp. Maar als je iets over hypnose wilt weten kan ik je wel wat meer vertellen!

:shock:
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 33

Re: Regressie-therapie

Regressie-therapie is een interessant fenomeen. Mensen creëren hele verhalen (zoals in het programma 'Wie was ik ?') uit onderbewuste herrineringen. Echter, wat mij teleursteld is dat er gekozen is voor de 'homeopathische' invalshoek : de herrineringen komen uit een vorig leven....

Ik hou me op dit gebied toch liever bezig met de psychoanalyses van Freud, die op een wetenschappelijke wijze probeerde het onderbewuste een plek te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Regressie-therapie

supervalentino schreef:Regressie-therapie is een interessant fenomeen. Mensen creëren hele verhalen (zoals in het programma 'Wie was ik ?') uit onderbewuste herrineringen. Echter, wat mij teleursteld is dat er gekozen is voor de 'homeopathische' invalshoek : de herrineringen komen uit een vorig leven....

Ik hou me op dit gebied toch liever bezig met de psychoanalyses van Freud, die op een wetenschappelijke wijze probeerde het onderbewuste een plek te geven.
Freud wetenschappelijk ? :shock:
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 33

Re: Regressie-therapie

Napoleon Dynamite schreef:
supervalentino schreef:Regressie-therapie is een interessant fenomeen. Mensen creëren hele verhalen (zoals in het programma 'Wie was ik ?') uit onderbewuste herrineringen. Echter, wat mij teleursteld is dat er gekozen is voor de 'homeopathische' invalshoek : de herrineringen komen uit een vorig leven....

Ik hou me op dit gebied toch liever bezig met de psychoanalyses van Freud, die op een wetenschappelijke wijze probeerde het onderbewuste een plek te geven.
Freud wetenschappelijk ? :shock:
Haha, het ontbreken van een wetenschappelijk kader is idd nog altijd de grootste kritiek op Freud's werk.

Ik bedoelde : je kan beter uitgaan van Freud's werk dan van regressie-therapie

Berichten: 1.286

Re: Regressie-therapie

Beste Napoleon Dynamite,
Ik weet eigenlijk niet van wanten over dit onderwerp. Maar als je iets over hypnose wilt weten kan ik je wel wat meer vertellen!
Graag, mijn beste. 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Regressie-therapie

Alexander Hartmans schreef:Beste Napoleon Dynamite,
Ik weet eigenlijk niet van wanten over dit onderwerp. Maar als je iets over hypnose wilt weten kan ik je wel wat meer vertellen!
Graag, mijn beste. 8)
In dat geval zou ik jullie erop willen wijzen dat er een bestaande hypnose-thread is: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=2011. Algemeen over hypnose graag daar verder. Deze thread houden we open voor regressietherapie. :shock:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer