[scheikunde] protolysereacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] protolysereacties

Hey!

Ik moet van de volgende stoffen de protolysereactie schrijven:

NH4CL, CH3COONa, NaHCO3, NaCl, CaCl2, NH4NO3, (NH4)2CO3, Na2SO4

De pH-waarden heb ik gemeten en die zijn devolgende:

NH4CL: pH= 5,2 => zwak zuur

CH3COONa: pH=7,6 => zwakke base

NaHCO3: pH=7,4 => zwakke base

NaCl: pH=7,2 => zwakke base

CaCl2: pH=6,9 => zwak zuur

NH4NO3: pH= 1,8 => zeer sterk zuur

(NH4)2CO3: pH= 7,1 => zwakke base

Na2SO4: pH= 0,6 => sterk zuur

En nu de protolysereacties:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier kon niet meer verder, aangezien CaCl2 een zwak zuur is, wordt er verwacht dat de oplossing zuur zal zijn. Maar als je de reactie uitschrijft, dan krijg je OH- op het einde. Klopt dit?

Wat is de juiste reactievergelijking?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zit ik met dezelfde probleem als bij CaCl2

Afbeelding

Zijn de reacties voor de rest correct? Of heb ik fouten gemaakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 92

Re: [scheikunde] protolysereacties

CaCl2 een zwak zuur ? dit zout heeft geen protonen (H)

misshien verward met pH / pOH ?

NH3 is ongeladen en kan nog verder geprotoneerd worden?

H3O is enkelvoudig positief geladen; H3O+ dus, zorg dat beide zijdes van de reactie pijlen gelijk zijn qua lading en stoichiometrie (aantal atomen per element)
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] protolysereacties

Calcium chloride is een relatief zwak zuur. Het calcium ion slaat neer met hydroxides (want Ca(OH)2 is slecht oplosbaar) en stelt zo protonen vrij uit water. De chlorides gaan verwaarloosbaar basisch reageren want HCl is een heel sterk zuur.

Ik weet niet wat de conventie is bij je leraar, maar ik zou water telkens boven de pijl en niet links ervan schrijven bij je eerste dissociatie reactie. Stoïchiometrisch klopt het immers zo niet.

Zoals gezegd: NH3- bestaat niet en bij elke H3O moet een +.

Bij NaCl krijg je ook een zure reactie van Na+ met water. Normaal is deze verwaarloosbaar, maar ze is ongeveer even verwaarloosbaar als de reactie van chloride met water dus daar zou ik ze erbij zetten.

Bij natrium sulfaat kan ik niet volgen. Natrium sulfaat is normaal een zwakke base, geen zuur. Sulfaat reageert namelijk als zwakke base met vorming van bisulfaat (dat een sterk zuur is). De pH zou rond de 7 moeten liggen, zeker niet rond de 0. Ook: Na2+ bestaat niet.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] protolysereacties

Ik heb die reacties herschreven a.d.h.v. jullie tips.

Zijn ze nu wel juist?

PS: sorry about the quality, scanner werkte niet ;)

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] protolysereacties

Vergeet de pH-waardes die in de buurt van de 7 liggen maar, tenzij je vantevoren hebt bepaald dat de pH van het water daadwerkelijk 7 was, en je pH-meter geijkt is.

Op basis van een pH van 7,2 kun je niet concluderen dat iets een zwakke base is. Zo'n oplossing is neutraal, en de stof is dus geen zuur en ook geen base.

Een pH van 1,8 impliceert niet dat iets een sterk zuur is. Ook een oplossing van een zwak zuur kan deze pH hebben, als de concentratie hoog genoeg is. NH4+ is in ieder geval een zwak zuur.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer