Huid gebruiken bij wondgenezing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Huid gebruiken bij wondgenezing

Soms hoor ik wel eens dat men een stuk huid wegneemt van een andere plaats om op een wonde te plaatsen (bij één en zelfde persoon). Hoe dik is die weggenomen laag huid dan? Ontstaat er dan geen nieuwe wonde of achteraf een litteken waar men huid heeft weggenomen?

Groeten
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Huid gebruiken bij wondgenezing

Ligt aan welke techniek de plastisch chirurg gebruikt en dat is afhankelijk van de indicatie. Je hebt de zogenaamde full thickness skin grafts en de split-thickness skin grafts. De laatste is alleen de bovenste laag van de huid die wordt weggeschaafd met een soort kaasschaaf voor huid, terwijl de eerste ook de subcutis meeneemt. Het voordeel van split-thickness is dat de huid over het donorgebied weer snel en mooi heelt (hoewel nooit helemaal volledig waardoor je altijd kleurverandering blijft zien). Tevens is het mogelijk een mesh hiervan te maken; door gaten te drukken in de huid kun je deze oprekken waardoor je minder donorhuid nodig hebt voor een groot gebied. Het belangrijkste nadeel is de slechte doorbloeding. De full-thickness laat een veel groter litteken achter. Het belangrijkste voordeel is echter de goede doorbloeding doordat de bloedvaten ook worden getransplanteerd. Dit reduceert aanzienlijk de kans op necrose.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Huid gebruiken bij wondgenezing

Bedankt voor de uitleg. Is de genezing van het donorweefsel bij een full thickness skin grafts pijnlijk en langdurig?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Huid gebruiken bij wondgenezing

Omdat je ook zenuwen doorneemt lijkt me dat het wel pijn doet. Hoe lang het helingsproces duurt is afhankelijk

van de grootte. Ik moet iets herstellen uit mijn eerste reactie: blijkbaar gaan full-thickness grafts gepaard met

mooiere littekens.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Huid gebruiken bij wondgenezing

Das dan ook weer duidelijk. Dank je.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer