[natuurkunde] g-krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[natuurkunde] g-krachten

Ik wil graag de g-krachten berekenen van een achtbaan die over een recht stuk rail wordt gelanceerd.

De informatie die ik heb is:

-De rail is horizontaal (dus niet de lucht in)

-de karretjes worden gelanceerd van 0 naar 90 km/h

-de lancering duurt 3 seconden

Heb ik hiermee genoeg informatie, of moet ik het gewicht van de karretjes nog weten??

En hoe bereken je de g-krachten bij een versnelling in een bocht??

Bij voorbaat bedankt voor het antwoorden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] g-krachten

Dag FrankW, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Lees om te beginnen eens:

[nanocursus] de onzin van g-krachten
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] g-krachten

oké sorry.

Maar ik hoor wel allemaal verhalen dat achtbanen niet in gebruik mogen worden genomen als de g-krachten hoger als 5.2 zijn. En piloten in straaljagers moeten oppassen dat ze niet teveelg-krachten ondervinden. Wat voor krachten worden daar dan bedoeld? Of klopt de term g-krachten alleen niet? Ik heb de link wel gelezen, maar dit waren vragen van mij.

Berichten: 88

Re: [natuurkunde] g-krachten

bereken de versnelling van je lancering in m/s²

deel deze door 9.81

het getal dat je uitkomt is je zogenaamde G-kracht
Handige websites



-Website 1

-Website2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] g-krachten

FrankW schreef:oké sorry.

Maar ik hoor wel allemaal verhalen dat achtbanen niet in gebruik mogen worden genomen als de g-krachten hoger als 5.2 zijn. ..//.. Wat voor krachten worden daar dan bedoeld?
Daarmee wordt bedoeld dat de ondergane versnelling niet groter mag worden dan 5,2 x de valversnelling aan eht aardoppervlak, dwz 5,2 x 9,81 m/s² ≈ 51 m/s².

Kun je me eens aanduiden waarom je dat niet uit dat nanocursusje plukte? Want dat staat daar zó in (zij het met een valversnelling van afgerond 10 m/s²)
Of klopt de term g-krachten alleen niet?
Daar klopt dus inderdaad geen bal van, slaat nergens op, is onzin.

G-krachten bestaan niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] g-krachten

bedankt voor de informatie.

Dus de zogenaamde g-krachten zouden (als ze zouden bestaan) zijn:

90m÷3sec = 30m/s²

30÷9.81 ≈ 3.05g

Maar goed. G-krachten bestaan dus niet.

In het vervolg zal ik eerst eens wat beter kijken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] g-krachten

FrankW schreef:bedankt voor de informatie.

Dus de zogenaamde g-krachten zouden (als ze zouden bestaan) zijn:

90m÷3sec = 30m/s²
nope.

90 km/h = 25 m/s

25 m/s / 3 s ≈ 8,3 m/s²

8,3÷9.81 ≈ 0,85 g (oftwel een 85/100-ste deel van de valversnelling aan het aardoppervlak)
In het vervolg zal ik eerst eens wat beter kijken
zo bedoel ik het niet direct. Maar als dát er niet duidelijk uitspringt moet er in dat cursusje nog iets verduidelijkt worden. En dat soort feedback krijg ik dan graag.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] g-krachten

en is het bij een verticale lancering hetzelfde???? (ik vraag maar door ;) )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] g-krachten

Nee, want als je stilstaat ondervindt je al 1 g verticaal naar beneden.

in 3 s verticaal naar boven tot 90 km/h wordt dus 1,85 g
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 316

Re: [natuurkunde] g-krachten

Omdat ik het idee heb dat de FrankW niet precies weet waarom G-krachten niet bestaan wil ik er even op ingaan, ter verdieping. ;) De term G-kracht is eigenlijk verkeerd omdat de G-kracht gewoonweg geen kracht is. De numerieke waarde van de G-kracht is enkel een factor die vermenigvuldigd moet worden met de gravitatieversnelling (op aarde dus ca. 9,81 m/s²) om de versnelling van het opbject te vinden. Het getal geeft dus eigenlijk aan hoe 'hevig' de versnelling is. De waarde van de 'G-kracht' is dus dimensieloos en is dus geen kracht. Een kracht wordt uitgedrukt in Newton. De zogenaamde G-kracht is dus simpelweg een foute benaming.

Als je in een achtbaan zit merk je het gevolg van de eerste wet van Newton, oftewel de wet van de traagheid. Je voelt een 'druk' op je lichaam omdat er een resulterende kracht op je lichaan werkt. Er vindt namelijk een versnelling plaats en volgens de tweede wet van Newton (F=ma) werkt er dus een resulterende kracht op je lichaam. Als een in een achtbaan met constante snelheid voortbeweegd voel je namelijk geen 'druk', want dan geldt a=0 en dus F=0.

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] g-krachten

oké, ik snap het nu wel.

Bedankt voor alle informatie!

Reageer