[fysica] hulp vraagstukken & verwoordingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[fysica] hulp vraagstukken & verwoordingen

De vragenlijst hier.

Zit hier met een paar problemen. Als eerste, kan iemand controleren of mijn antwoord op vraag 2 en 4 correct zijn?

Is maar invullen in formuletje, maar bij vraag 4 vraag ik me af of ik de 100,00m bij 273K niet in rekening moet brengen in plaats van enkel uit te gaan van het verschil.

Bij 9 is een zetje in de rug welkom, heb hier de formule c = [Q] / (∆T*m) gezien en Q = m * c * ∆T, maar krijg hem niet juist ingevuld naar de hand van de gegevens.

Vraag 1 is overschrijven uit cursus, vraag 3 is een assenstelsel waarin de druk tot het volume staat, waar we wat gaswetten moeten benoemen, maar die probeer ik eerst zelf nog even en kom ik wel mee af bij problemen of controle.

Verder zit ik met wat verwoordings probleempjes. Vragen 5-8 zijn dingen die logisch zijn of dingen waarvan ik weet dat het klopt, maar niet gemakkelijk een wetenschappelijke uitleg aan gekoppeld krijg. Beetje moeite met de verwoording vooral denk ik.

Hoe zijn deze, en zijn daar nog antwoorden/toevoegingen op?

5) Warme lucht stijgt, dus ook de lucht die door de verwarming verwarmd wordt. Door ze in de hoogte of tegen het plafond te plaatsen, stijgt de warmte al dan niet nog een beetje, maar blijft vervolgens te hoog hangen, op een plek die te hoog is om de mensen in de kamer er plezier van te laten hebben.

6) Niet direct een idee, geleid olie warmte slechter? Zou me ondanks alles eigelijk net een betere keuze lijken.

7) De druk in de pot wordt hoger en de temperatuur kan verder stijgen. Doordat ook de temperatuur van water boven de 100°C kan uitkomen, omdat de druk hoger ligt, zijn de dingen in de pot sneller warm en worden ze warmer dan onder een normale druk, waardoor ze ook sneller gaar zullen zijn.

8) Tell me. Zeewater geleid beter dan zand? Zeewater kan de warmte ook beter afvoeren naar 'het overige' water?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [fysica] hulp vraagstukken & verwoordingen

Dit is allemaal niet erg duidelijk. Ter informatie geef ik jouw vragen in het vet en jouw antwoorden schrijf ik gewoon eronder. Dus:

4) Een lange koperdraad ondergaat temperatuursveranderingen tussen 42°C en -30°C. Hoe groot is het lengteverschil bij deze uiterste temperaturen als de draad 100,00m lang is bij 0°C? (a=17*10^-6 K^-1)

a=17*10^-6 K^-1

T1=315K

T2=243K

s=100,00m bij 273K

a=?l(l0*?T)

->

17*10^-6*7200=?l

0,1224m=?l

5) De radiatoren van de centrale verwarming staan dikwijls in de weg tegen een muur waar anders een kast zou kunnen staan. Waarom plaatst men ze niet in de hoogte of tegen het plafond?

Warme lucht stijgt, dus ook de lucht die door de verwarming verwarmd wordt. Door ze in de hoogte of tegen het plafond te plaatsen, stijgt de warmte al dan niet nog een beetje, maar blijft vervolgens te hoog hangen, op een plek die te hoog is om de mensen in de kamer er plezier van te laten hebben.

6) Waarom is de installatie van de centrale verwarming gevuld met water en niet met olie?

Niet direct een idee, geleid olie warmte slechter? Zou me ondanks alles eigelijk net een betere keuze lijken.

7) Je bespaart energie als je je aardappelen gaarkookt in een pot met gesloten deksel. Verklaar!

De druk in de pot wordt hoger en de temperatuur kan verder stijgen. Doordat ook de temperatuur van water boven de 100°C kan uitkomen, omdat de druk hoger ligt, zijn de dingen in de pot sneller warm en worden ze warmer dan onder een normale druk, waardoor ze ook sneller gaar zullen zijn.

8) Verklaar hoe het komt dat, op een hete zomerdag, het water van de zee koud is, terwijl je op het zand nauwlijks kan lopen van de hitte!

Tell me. Zeewater geleid beter dan zand? Zeewater kan de warmte ook beter afvoeren naar 'het overige' water?

9) Een calorimeter is gevuld met 250 g water van 20,0°C. Men voegt er 200 g verwarmd water van 50,0°C bij. Na goed roeren meet je als evenwichtstemperatuur 32,7°C. Hoeveel bedraagt de warmtecapaciteit van de calorimeter? (C H20=4186 J/kgK)

geg: T1=293K

T2=305,7K

C H20= 4 186 J/kgK

gevr:
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 10

Re: [fysica] hulp vraagstukken & verwoordingen

Om ook nog even terug te komen op vraag 3, de figuur..

Afbeelding

De druk ρ staat dus tot het volume V op het assenstelsel.

We moeten de gaswet benoemen die van toepassing is bij de overgang van:

a naar b:

Wet van Boyle Mariotte, p*V=cte

van b naar c:

Volume wet van Gay-Lussac, V/T = cte

van c naar a:

Druk wet van Gay-Lussac

Klopt dat?

Reageer