Bernoulli bal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Bernoulli bal

Hallo,

Ik ben bezig met het opzetten van een experimentje waarbij ik wel wat hulp kan gebruiken. De meeste van ons hebben wel eens een ping pong balletje laten zweven in de luchtstroom van een föhn. Ik wil iets soortgelijk doen maar dan met een iets grotere bal en ventilator en dan deze ventilator zo te regelen dat ik de hoogte van de bal kan instellen. Ik ben al aan het zoeken geweest en ben al veel tegengekomen over dit onderwerp en dan met name de verklaring aan de hand van de wet van Bernoulli. Alleen heb ik nog nergens kunnen vinden hoe je kan rekenen aan deze opstelling.

Wanneer de bal stabiel in de luchtstroom "zweeft" geldt volgens mij dat de opwaartse kracht gelijk moet zijn aan de zwaartekracht maar hoe bereken ik de opwaartse kracht ? (F=p*A)

Kan iemand me een duwtje in de juiste richting geven ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Bernoulli bal

Volgens mij kan je hiermee de terminal velocity van de bal berekenen. Je zou met een regelbare ventilator, een windmeter en diverse ballen misschien een formule kunnen bedenken voor de terminal velocity?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 2.746

Re: Bernoulli bal

De opwaartse stuwkracht kan je waarschijnlijk wel berekenen of simuleren, maar het zal niet zo eenvoudig zijn. Stroming die langs de bal loopt zit bijvoorbeeld niet in F=P.A. die druk heb je ook niet direct, en zal je waarschijnlijk via bernoulli moeten zoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Bernoulli bal

Er is een variant van Bernoulli-levitatie waaraan makkelijker gerekend kan worden, met een vlakke plaat in plaats van een pingpongbal. Zie artikel van Waltham

Kijk ook even naar de demonstratievideo van Julius Sumner Miller

Berichten: 16

Re: Bernoulli bal

Hier moet je natuurlijk wel beseffen dat je die formule alleen kan gebruiken omdat de pingpong bal zo glad is. Als viskeuze krachten een rol gaan spelen dan mag je Bernoulli het raam uit gooien.

Reageer