Slankheid betonnen kolom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Slankheid betonnen kolom

Speelt de elasticiteitmodulus een rol bij het bepalen van de slankheid van een betonnen kolom?

Ik mijn cursus beton staat namelijk dat de slankheid zuiver bepaald wordt door:

Lambda = Lo/ i

Dit in tegenstelling tot hout en staal waar de Emod wel in de formules voorkomt. Kan iemand mij hierop antwoorden en indien een andere formule wordt gebruikt, die ook even meedelen?

Bedankt voor de spoedige reactie.

Berichten: 4.502

Re: Slankheid betonnen kolom

Er zijn in de betontechniek verschillende rekenmethoden, de ec-methode ( bekijk je boek!) en de zuiniger kwasi-lineaire elasticiteitstheorie,waarbij geen trekspanningen optreden.

De knikkracht van een volledig ingeklemde kolom wordt gerekend met de E en I en een kniklengte van 2* kolomlengte;de formule is in het boek vermeld :

de normaal kracht van N'd en die is gelijk aan de

knikkracht N'kl = pi2*E*I/(lk2),waarin dus de kniklengte 2*l is,

dus uit die formule kun je de I reconstrueren als je ook de E weet.

En die I is weer afh.van de kolomdoorsnede,welke weer aan variabele normen zijn verbonden met hun bijbehorende berekeningen.

De Lambda -methode kan ik zo niet ontdekken,

wel de variabele E's en wel voor:

B 12,5 E'b = 21500 N/mm2

B 17,5 E'b = 25000 N/mm2

B 22,5 E'b = 28000 N/mm2

B 30 E'b = 30500 N/mm2

Al met al nogal een gecompliceerde theorie,waarbij ook rekening moet worden gehouden met het wapeningpercenatge

en de E van de beton wordt beinvloed door de kruip of krimp van de beton.

Beton is een geheel ander product dan staal,deze laatste heeft een veel meer homogene samenstelling door het smeltproces ,beton daarentegen wordt vn in situ gemaakt en heeft invloeden te ondergaan van klimaat,werkomstandigheden,correcte uitvoering,schone materialen,die alle de kwaliteit beinvloeden.

Nb. Als jouw instructeur bepaalde zaken als zijnde waarheid aangeeft,zou ik dat voorlopig maar accepteren als je in de beginfase van betonstudie bent.

Later heb je meer inzicht in de materie en kun je hem mogelijk bij discussies van repliek dienen.

Ik hoop dat je wat aan mijn inbreng hebt!

Berichten: 7

Re: Slankheid betonnen kolom

Ok, ik snap ongeveer wat je wilt zeggen. Emod heeft invloed op de slankheid maar kan niet als een constante waarde beschouwd worden omwille van zijn grote heterogeniteit. Echter geld voor voorspanbeton een waarde n = Es/Ec. Er vanuitgaande dat de Es 210000 N/mm² is en n 6 is (standaard gebruikt), zou men toch een Ec vinden van 35.000 N/mm². Kan deze constante waarde niet in een eenvoudigere formule voor slankheid gestoken worden?

Effe ter verduidelijking: Men kan er dus vanuitgaan dat een lichtbeton meer problemen omtrent uitknikken (en dus slankheid) zal hebben dan een normaal beton? De lagere Emod zorgt immers voor een verminderde weerstand, of zie ik dit verkeerd?

Berichten: 4.502

Re: Slankheid betonnen kolom

Ik kan je weinig meer info verstrekken omdat betonbouw bij mijn objecten voor het laatst in de jaren 70 werd toegepast en daarna vn.staalbouw (wat veel meer werd toegepast) met prefab-betonvloeren,waarbij ik vertrouwde op de kunde van de betonboeren.

Je zult het uit de boeken moeten halen of hopen op een andere informant op WSF.

De boeken Cement en Beton met eenv.betonberekeningen en praktische betonberekeningen,beide boeken van Vis en Sagel en uitgegeven door de Nederl.Cementindustrie in 1978(!) toen in A'dam gevestigd,kan ik je aanbevelen.

Er zijn wrs.modernere versies in de handel.

Wat lichtbeton of cellenbeton betreft kan ik je verwijzen naar de Ned.Cellenbeton Ver. Breda,waaronder in 1993 oa.Ytong ,Siporex en Hebel waren vertegenwoordigd.

Ytong (Gorinchem destijds) heeft heel goede documentatie.Summier zag ik E-waarden van 2000-3000 N/mm2 afh. van de vol.droge massa.

Zomaar een slag in de ruimte: Is de E van een materiaal afh. van zijn massa en homogeniteit?

Berichten: 4.502

Re: Slankheid betonnen kolom

Aanvulling op de E:

Of speelt de aanwezige staalbewapening (nu mogelijk glasvezels?) in combinatie met de beton een rol bij de grootte -bepaling van de E in die constructie omdat het staal een buigtrekfunctie en de beton een drukfunctie over houdt in de drukzone en praktisch toch wel in de trekzone een deel van de trekkrachten kan opnemen.

Berichten: 50

Re: Slankheid betonnen kolom

Als ik me niet vergis is de slankheid altijd " Lambda = L/i " ongeacht welk materiaal.

De relatieve slankheid (gebruikt in de EC3 bij knikberekening van staal) is wel afhankelijk van E.

Bij een betonkolom is de slankheid dus L/i. Ik dacht niet dat er bij betonberekening een relatieve slankheid van toepassing was.

Reageer