[scheikunde] ph verhogen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 19

[scheikunde] ph verhogen

Hallo,

Ik heb een opdracht van mijn scheikundeleraar ontvangen, waar ik niet uit kom. Ik hoop dat ik hier iemand vind die mij op weg kan helpen.

"Een 3,50 L pan rabarber heeft een pH van 2,25. De pH moet worden verhoogd naar 6,00 met behulp van kalk (CaCO3). Hierbij ontstaan calcium-ionen, CO2 en water.

Hoeveel gram kalk is er nodig?"

Allereerst heb ik een reactievergelijking gemaakt:

rabarber + CaCO3 --> Ca + CO2 + H2O

Mijn vraag: ben ik op de goede weg, en zou iemand mij verder kunnen helpen?

Alvast heel erg bedankt,

Anton.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [scheikunde] ph verhogen

Heeft je scheikundeleraar erbij verteld welk zuur/combinatie van zuren uit de rabarber die pH veroorzaakt?

Qua niveau: hoe veel weet je al van zuren en basen? Is dat niet zo veel, dan denk ik dat we beter beginnen om die "pan rabarber" maar eens te vertalen naar 3,5 L oplossing van een sterk zuur zoals HNO3. Punt één kun je dan fatsoenlijk met die pH een fatsoenlijke concentratie [H+] berekenen, punt twee staat "rabarber" ;) zo knullig in een reactievergelijking.

lukt dat, een pH van 2,25 omrekenen naar een concentratie [H+] in mol/L ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: [scheikunde] ph verhogen

1. Nee, mijn scheikundeleraar heeft niets vermeld over de werkzame zuren in de rabarber.

2. Ik denk het wel, ik zal er eens naar kijken wat ik ermee kan doen.

Bedankt!

Anton

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: [scheikunde] ph verhogen

Hallo,

ik heb op internet het werkzame zuur opgezocht en kwam uit op oxaalzuur (C2H2O4).

Toen heb ik de reactie verbeterd en kloppend gemaakt:

C2H2O4 + CaCO3 --> Ca + 3CO2 + H2O

(Verhoudingen: resp. 1 : 1 : 1 : 3 : 1)

Toen heb ik de molecuulmassa van de kalk (CaCO3) berekend:

Ca - 40,078

C - 12,0107

O - 15,9994 x 3

--------------- +

100,0869 g/mol

Aangezien er 1 mol CaCO3 nodig is, is er dus 100,0869 gram kalk nodig. (Afgerond 100 gram)

Ik wil je graag bedanken voor het zetje in mijn rug dat je me hebt gegeven!

Anton

P.S. Ik hoefde uiteindelijk geen [H+] te hebben, maar toch hartstikke bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [scheikunde] ph verhogen

AntonK schreef:..//..

Aangezien er 1 mol CaCO3 nodig is, is er dus 100,0869 gram kalk nodig. (Afgerond 100 gram)
Wie beweert er dat je 1 mol oxaalzuur in die pan had zitten? Dat neem je wel leuk aan, maar als je pan tweemaal zo groot wordt zou je met jouw aanpak nog steeds maar 1 mol CaCO3 nodig vinden, en ook voor die 7 liter op 100 g calciumcarbonaat uitkomen. Dat is niet logisch.
..//..P.S. Ik hoefde uiteindelijk geen [H+] te hebben, ..//..
toch wel dus, ben ik bang. En nogmaals, ik weet niet of je het hiermee niet te ver zoekt, ik weet niet op welk niveau je bezig bent. Als je vindt inderdaad te moeten uitgaan van oxaalzuur, dan is er zelfs nog geen één op één relatie tussen de hoeveelheid oxaalzuur en de concentratie H+ in je pan, dan zul je nog altijd via een pKz van oxaalzuur moeten gaan rekenen. Gezien je bovenstaande reactie denk ik dat je mogelijk nog nooit van een pKz gehoord hebt (zwakke zuren/sterke zuren) ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] ph verhogen

Even tussendoor, CaCO3 dissocieert volgens binas tabel 45 niet in ionen (slecht oplosbaar zout). Hierdoor kan het CO32--ion (dat er dus niet is) toch niet als base optreden? Of wel?

Punt twee: als dat zo is, kan je dan niet beter Na2CO3 nemen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [scheikunde] ph verhogen

Even tussendoor, CaCO3 dissocieert volgens binas tabel 45 niet in ionen (slecht oplosbaar zout). Hierdoor kan het CO32--ion (dat er dus niet is) toch niet als base optreden? Of wel?
Gooi eens een druppel zuur op een brokje kalksteen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] ph verhogen

Gooi eens een druppel zuur op een brokje kalksteen?


Puntje voor jou ;)

Reageer