[natuurkunde] endergonisch en endotherm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] endergonisch en endotherm

Laatst had ik een multiplechoice tentamen. Waarbij na een voorbeeld gevraagd werd welke reactie er plaats vond. De antwoorden waaruit gekozen konden worden waren:

A. endergonisch

B. endotherm

C. exergonisch

D. exotherm

Het antwoord op de vraag is voor mij hierbij niet zo van belang. Maar wat mij in de verwarring bracht was dus dat er blijkbaar een verschil was tussen endergonisch en endotherm. Evenals bij exergonisch en exotherm. Ik dacht dat dit synoniemen van elkaar waren.

Kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil is in de definitie en dan niet tussen bijv. exotherm en endotherm. Maar tussen endergonisch en endotherm.

Berichten: 208

Re: [natuurkunde] endergonisch en endotherm

Een process is endergonsch als

- De helmontz vrije energie erna groter is

- De entropie kleiner is

- De gibbs vrije energie groter is

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] endergonisch en endotherm

Kolio schreef:Een process is endergonsch als

- De helmontz vrije energie erna groter is

- De entropie kleiner is

- De gibbs vrije energie groter is
Ja bedankt.

Maar dat was mijn vraag niet. Mijn vraag is: Is er een verschil tussen de definitie van endotherm en endergonisch. Want ik heb dat verschil tot nu toe niet gevonden. Terwijl er wel in dat tentamen verschil tussen die twee termen werd gemaakt.

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] endergonisch en endotherm

microbio schreef:Ja bedankt.

Maar dat was mijn vraag niet. Mijn vraag is: Is er een verschil tussen de definitie van endotherm en endergonisch. Want ik heb dat verschil tot nu toe niet gevonden. Terwijl er wel in dat tentamen verschil tussen die twee termen werd gemaakt.


Volgens mij slaat ' - gonisch ' op energie in het algemeen, terwijl met ' - therm ' energie in de vorm van warmte bedoelt wordt.

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] endergonisch en endotherm

Volgens mij slaat ' - gonisch ' op energie in het algemeen, terwijl met ' - therm ' energie in de vorm van warmte bedoelt wordt.
Oh dus een als je spreekt van een endotherm proces wordt uitsluitend een proces bedoeld wat in gang wordt gezet door middel van temperatuursverandering. Terwijl een endergonisch proces ook anders in gang gezet kan worden.

Ik dacht al dat het misschien iets met warmte had te maken in de definitie vanwege endotherm. Maar dat wist ik niet zeker. Hartstikke bedankt.

Berichten: 7

Re: [natuurkunde] endergonisch en endotherm

microbio schreef:Oh dus een als je spreekt van een endotherm proces wordt uitsluitend een proces bedoeld wat in gang wordt gezet door middel van temperatuursverandering. Terwijl een endergonisch proces ook anders in gang gezet kan worden.

Ik dacht al dat het misschien iets met warmte had te maken in de definitie vanwege endotherm. Maar dat wist ik niet zeker. Hartstikke bedankt.
Is het niet zo dat endotherm juist energie in de vorm van warmte opneemt? in plaats van dat het in gang gezet wordt door temperatuursverandering?

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: [natuurkunde] endergonisch en endotherm

Endotherm= Het neemt warmte op
Endergonisch= Het neemt energie op, dit kan warmte zijn maar dit hoeft niet. Elke vorm van energie telt hier (vb licht kan ook).
 
Hetzelfde geldt voor exotherm en exergonisch maar dan zet het warmte/licht/... vrij

Reageer