Ophanging van magneetband met balkenconstructie?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Ophanging van magneetband met balkenconstructie?

Hallo iedereen,

ik ben nieuw op dit forum en heb gelijk een probleem. Ik ben voor mijn afstudeeropdracht (industrieel ingenieur) bezig met het bepalen van een ophanging voor een magneetband. Ik wil graag weten welke soort van balkenconstructie ik hier het beste bij kan toepassen en welk draagvermogen deze balken dan ook kunnen hebben. Ik hoopte dat iemand me kan uitleggen hoe ik te werk moet gaan. Ik heb hieronder tekeningen gezet van Solidworks waarin de alles op ware grootte is uitgetekend. Er kunnen helaas geen balken vanuit de grond gemaakt worden om de magneetband aan op te hangen omdat de betonnen vloer heel dun is. Onder de magneetband ligt een trilgoot, de kant waar de magneetband niet boven hangt mogen ook draagbalken in de buurt komen omdat daar heftrucks langs komen en af en toe een bak met ijzer leeg kiepen op die kant van de goot. Ik heb deze stof ooit wel gehad op mijn studie bij het vak Sterkteleer, maar ben er al heel lang uit. Ook was deze theorie niet erg uitgebreid, ben tenslotte ook niet aan het studeren voor bouwkundig ingenieur. Als het verhaal niet helemaal duidelijk is, dan hoor ik dit ook graag! Owja het gewicht van de magneetband bedraagt 3 ton en zal aan de 4 ogen eerst met staalkabel moeten worden opgehangen met ogen ofzo. Staalkabel moet 10° schuin hangen in ieder geval en heeft een lengte van 800 mm.

Alvast bedankt!

Mvg. Jos

Legenda tekeningen:

1. IPE 270 (lengte = +/- 5 meter, beide kanten vast)

2. IPE 400 (lengte = 6,5 meter)

3. IPE 300 (lengte = 5574 mm)

4. HE-A 600 (lengte = 3465 + 3630 + 1040 mm --> zijn 3 delen aan elkaar gemaakt)

5. IPE 400 (lengte = 5421 mm)

6. FOUTJE BIJ FOTO (3 en 6 zijn zelfde balk)

7. IPE 400 (lengte = 5421 mm)

8. HE-B 200 (lengte = 5700 mm)

9. UPE 330 (lengte = 8750 mm)

10. HE-B 200 (lengte = 5574 mm)

http://i59.photobucket.com/albums/g316/cal...at1/Solidw1.jpg

http://i59.photobucket.com/albums/g316/cal...at1/Solidw2.jpg

http://i59.photobucket.com/albums/g316/cal...at1/Solidw3.jpg

Berichten: 4.502

Re: Ophanging van magneetband met balkenconstructie?

Kun jij aangeven waar de ophangpunten van de magneet zijn aangebracht aan de bovenliggers en is dit een starre (buisprofielen) of een kabel ophang (wrs.vier ophangpunten).

Als je die hebt bepaald,dan weet je de belasting per punt en afh. van de statische of dyn. constructie van dat onderdeel moet je een veiligheidnorm aan houden ( 2,3,4,5,6 ?).

Berichten: 7

Re: Ophanging van magneetband met balkenconstructie?

Misschien verduidelijkt dit een beetje?

http://i59.photobucket.com/albums/g316/cal...at1/Solidw4.jpg

Misschien is het nog niet duidelijk... Momenteel ligt de magneetband nog op een pallet en hangt nog nergens op. Ik heb deze tekeningen gemaakt om te laten zien hoe het er uit gaat zien, maar weet zelf nog niet hoe!

Berichten: 4.502

Re: Ophanging van magneetband met balkenconstructie?

Het schema is in zoverre duidelijk,dat je de ophangpunten ziet,maar is dat een stang-,buis-, of kabel ophanging.

Ik vermoed een de eerste twee,omdat die magneet wel op een vast plek moet hangen om metaaldelen uit de rommel op de lopende band eruit te trekken.

En waar worden die dan naar afgevoerd,met de hand of tijdelijk geen bandaanvoer en ook geen spanning op de magneet,waardoor de metaaldelen op de tijdelijke lege (schone) band vallen?

Berichten: 7

Re: Ophanging van magneetband met balkenconstructie?

De magneetband tilt de ijzerdelen over een opstaande rand die onder de magneetband op de trilgoot wordt vastgelast. Hetgeen overblijft wordt dan aan de zijkant van de trilgoot afgenomen. De magneetband wordt opgehangen volgens de fabrikant aan staalkabels met een oog op het einde van deze kabel. Waarschijnlijk om em in de toekomst nog eventueel te kunnen verhogen of verlagen t.o.v. de trilgoot. Hoe dit er uit gaat zien kan dus verandert worden. Ik had 1 kabel getekend met oog om een beetje de afstand te zien, meer niet. Maar hoe is nou het beste om deze kabels met oog aan op te hangen, hoe ziet deze constructie er uit en welke balken moet ik gebruiken?

Gr. Jos

Berichten: 4.502

Re: Ophanging van magneetband met balkenconstructie?

Je kunt de kabels met ogen ( en haken) bevestigen (in het blauw) aan de balken 4 en 6 ofwel aan 5 en7.

De installatie (magneet) kan dus wel gering ( belemmerd door gewicht van 3 ton) bewegen aan de kabels.

De belaste balken zul je wel moeten controleren op de puntlasten van 750 kg per stuk (7,5 kN).
Bijlagen
magneetband_1.JPG
magneetband_1.JPG (187.47 KiB) 747 keer bekeken

Berichten: 7

Re: Ophanging van magneetband met balkenconstructie?

Dat zou idd een heel gemakkelijke oplossing zijn, maar ik ben bang dat hij behoorlijk gaat slingeren bij het oppakken van ijzerdelen van +/- 30 kg. De fabrikant gaf 800mm aan als maximum lengte voor de kabels...

Gr. Jos

Berichten: 4.502

Re: Ophanging van magneetband met balkenconstructie?

Je kunt een tralieraamwerk maken dat hangt onder de balken 4 en 6 ,zeg maar een omgekeerde ouderwetse spoorbrug met dus bovenstaven lang als afstand tussen 4 en 6 en op hoh afstand van de tegenover elkaar liggende ophangpunten van de magneet .

Dan onderstangen tlv. afstand naar elkaar liggende ophangpunten en die stangen op max.80 cm van de ophangpunten.

Ik poogde te tekenen,maar operatie mislukte.

Het geheel van vierkant of rechth.buisstaal

Overigens,wat heeft dat totale staalwerk met oa.een 60 cm hoge balk voor functie ?

De magneetband weegt volgens je data 3000 kg,dus dat is het op te hangen geval.

De 30 kg gewicht aan aangetrokken ijzer (1% van het magneetbandgewicht) moet of kan hij optrekken en zie ik die magneetband niet zo erg gaan slingeren.

Een alternatief is,dat je een stalen rechthoek (afm.ophangpunten magneetband) op max.gewenste hoogte horizontaal ophangt aan de eerdere aangegeven -maar dan wel kortere kabels en aan die rechthoek ophangogen maakt.Het is een eenv.variant van de omgekeerde brug!

Berichten: 7

Re: Ophanging van magneetband met balkenconstructie?

Die balk van HE-A 600 heeft vroeger iets aan gehangen want je ziet nog schroefgaten in het middenstuk van deze balk zitten.

Jou voorstelling klinkt interessant. Die rechthoek van balken dacht ik ook al te gebruiken vlak boven de magneetband maar hoe dat er uit gaat zien qua balken en welke ik nodig heb voor dit gewicht op te vangen weet ik niet...

Maar als je hier boven deze rechthoek weer kabels bevestigd dan gaat het geheel toch evenveel slingeren dan als je kabels van 5 meter pakt tot aan de magneetband!? Volgens mij kan ik niet helemaal volgen... :s

Misschien kan nog een poging van een tekening toch iets meer verduidelijken...

Gr. Jos

Berichten: 4.502

Re: Ophanging van magneetband met balkenconstructie?

Als je die bovenste kabels vervangt door kokerprofielen en die via plaatbevestigingen aan de grote staalconstructie en ook dan aan de rechthoek bevestigt,lijkt de constructie me behoorlijk onbeweegbaar.

De bewuste platen aan de staalconstructie met twee bouten per staaf aanbrengen en je zou de rechthoek met de ophangstangen vast kunnen lassen ofwel een plaatkoppeling met twee bouten per aansluiting.

Je kunt evt.nog tussen elk koppel van ophangstaven een stang diagonaal aanbrengen,desnoods een kruis!

Ik hoop dat je het kunstje door krijgt.

Wat de hangende magneetband betreft,waarom is dat ding zo zwaar,er zit toch alleen een vorm van een electromagneet in die maar 30 kg moet lichten!
Bijlagen
magneetband_2.JPG
magneetband_2.JPG (17.63 KiB) 741 keer bekeken

Reageer