[redeneren] analogieën (welk woord past niet in de rij?)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[redeneren] analogie

Dag allen,

Misschien kan iemand mij helpen met de volgende oefeningen ?

analogiën

1) verrichting staat tot gevolg , zoals productie staat tot : ... ?

a)aanbod, b) afzet, c) prijs, d) inspanning , e)verrichting

Ik dacht : een verrichting zorgt voor een gevolg, een productie zorgt voor een aanbod.

Het correcte antwoord is echter b

2 ) Toorn staat tot aandoening zoals droefheid staat tot

a) vreugde, b) stemming, c) verdriet, d) woede, e) sterfgeval

Hier kan ik niet echt een verband verzinnen, het antwoord moet b zijn.

wat past niet in het rijtje

1 ) opleiding , studie, propaganda , verkoop , planning

--> antwoord moet verkoop zijn , geen idee waarom

2) hoogmoed, ijver, trots, plicht, drift

--> antwoord moet drift zijn, geen idee waarom

3) reflex , activiteit, echo,zelfbediening, spiegel

--> antwoord is activiteit, wederom geen idee .



Alle redeneerswijzen zijn welkom ;) !!

@ mods: ik wist niet echt onder welk ' vakgebied ' ik dit moest plaatsen, daarom maar ( redeneren ) genomen

Berichten: 8.614

Re: [redeneren] analogie

ceetn schreef:wat past niet in het rijtje

1 ) opleiding , studie, propaganda , verkoop , planning

--> antwoord moet verkoop zijn , geen idee waarom

2) hoogmoed, ijver, trots, plicht, drift

--> antwoord moet drift zijn, geen idee waarom

3) reflex , activiteit, echo,zelfbediening, spiegel

--> antwoord is activiteit, wederom geen idee .
Ik moet dit soort vragen niet echt, omdat altijd alle antwoorden mogelijk zijn, afhankelijk van de redenering. Neem nu de eerste. We zouden kunnen beredeneren dat opleiding niet in het rijtje past, omdat dat het enige woord is dat met een klinker begint. Studie is ook een kandidaat, omdat dat het enige woord is waar geen enkele letter meer dan eens in voorkomt en zo kan ik voor elke woord wel iets bedenken.

Maar goed, wat de tweede betreft, je zou hoogmoed en trots enerzijds en ijver en plicht anderzijds kunnen samennemen als verwante begrippen. Drift blijft dan over. Eerlijk gezegd, geen idee.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 217

Re: [redeneren] analogie

Ik moet dit soort vragen niet echt, omdat altijd alle antwoorden mogelijk zijn, afhankelijk van de redenering. Neem nu de eerste. We zouden kunnen beredeneren dat opleiding niet in het rijtje past, omdat dat het enige woord is dat met een klinker begint. Studie is ook een kandidaat, omdat dat het enige woord is waar geen enkele letter meer dan eens in voorkomt en zo kan ik voor elke woord wel iets bedenken.
Ik denk dat men eerder op de betekenis doelt, niet zozeer volgorde / soort van de letters.

Maar ja, zoals je al aangaf, kun je vele richtingen uit met de redenering...
Maar goed, wat de tweede betreft, je zou hoogmoed en trots enerzijds en ijver en plicht anderzijds kunnen samennemen als verwante begrippen. Drift blijft dan over. Eerlijk gezegd, geen idee.
Dit ziet er allezins logisch uit .

Berichten: 339

Re: [redeneren] analogie

ceetn schreef:analogiën

1) verrichting staat tot gevolg , zoals productie staat tot : ... ?

a)aanbod, b) afzet, c) prijs, d) inspanning , e)verrichting
B lijkt me inderdaad meest passend:

-"Verrichting" is een daad, die leidt tot iets, een "gevolg".

-"Productie" is een daad, die leidt tot iets, namelijk goederen die verkocht kunnen worden ("afzet")
2 ) Toorn staat tot aandoening zoals droefheid staat tot

a) vreugde, b) stemming, c) verdriet, d) woede, e) sterfgeval
Als je "aandoening" opvat als gemoeds-toestand cq emotie, dan zijn zowel "toorn" als "droefheid" emoties. Stemming is min of meer synoniem met emotie.
wat past niet in het rijtje

1 ) opleiding , studie, propaganda , verkoop , planning
Opleiding, studie en planning zijn duidelijk verwant, want dat zijn alle mentale activiteiten. Van de 2 overblijvende ligt "verkoop" het verste weg. Maar propaganda is ook afwijkend (want een naar buiten gerichte, niet puur mentale-activiteit).
2) hoogmoed, ijver, trots, plicht, drift

--> antwoord moet drift zijn, geen idee waarom
hoogmoed, ijver trots en drift zijn allemaal gemoeds-toestanden. Ik zou dus zeggen dat plicht er niet bij hoort, want dat is van buitenaf opgelegd. Maar dat wordt dus fout gerekend?
3) reflex , activiteit, echo,zelfbediening, spiegel
reflex, spiegel en echo zijn min-of-meer synoniem. Het wederkerende zit ook in zelfbediening (zelf was bij ontleden toch een "wederkerend (of -ig?) voornaamwoord")

Overigens doen bij deze opgave sommige termen me wat vlaams aan. Klopt dat?

Reageer