Fluorescerende voorwerpen?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Fluorescerende voorwerpen?

Hoe werken fluoriseerende voorwerpen?

Je hebt van die sterretjes die je op je kamen kunt plakken , en dan s'avonds(in het donker) licht geven.

En een computerbeeldbuis. als er een electron op het scherm komt, dan licht het op.(daarom kun je het ook in het donker zien)

hoe werkt dit systeem precies?

Google gaf alleen maar gare hits

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Fluorescerende voorwerpen?

Zoek eens op Fosfor...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Fluorescerende voorwerpen?

Jij hebt het over fosforiscerende voorwerpen geloof ik. Fluoriserende voorwerpen weerkaatsen licht van een hogere golflengte in een lagere golflengte, ze zetten bijvoorbeeld ultraviolet om in geel licht. Fosforiscerende voorwerpen moet je onder het licht houden en dan geven ze in het donker licht af.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Fluorescerende voorwerpen?

Jij hebt het over fosforiscerende voorwerpen geloof ik. Fluoriserende voorwerpen weerkaatsen licht van een hogere golflengte in een lagere golflengte, ze zetten bijvoorbeeld ultraviolet om in geel licht. Fosforiscerende voorwerpen moet je onder het licht houden en dan geven ze in het donker licht af.


ja maar hoe doen ze dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Fluorescerende voorwerpen?

door het licht op te nemen en het traag weer af te geven ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Fluorescerende voorwerpen?

ja dat moet wel.

maar hoe?

Ik heb bedacht:

Onder dag worden de electron van de stof naar een hoger energie niveau getilt. en de electronen gaan niet zo snel terug als bij een normale stof.

ten eerste is wat ik bedenk niet de waarheid, en als het dit dan al wel is. waarom gaan de electronen dan zo langzaam terug naar hun oude baan.

en hoe werkt een beeld scherm waar een electron op botst?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Fluorescerende voorwerpen?

Zodra een photon tegen een atoom opbotst kan het haar energie afgeven aan dat atoom. Een electron in dat atoom neemt die energie op en gaat in een hogere baan zitten. Het is energetisch verantwoorder voor een electron om in een zo'n laag mogelijke baan te verkeren. Dus na verloop van tijd valt zo'n electron terug in zijn oude vertrouwde baan, hier geeft hij een foton af.

Afhankelijk van de stof legt een electron standaard afstanden af tussen de laagste en de hogere banen en geeft dus ook automatisch vaste frequenties licht af. Een natrium atoom straalt bijvoorbeeld onderandere de frequenties 330, 589, 1140, 616, 818, 1846 nanometer uit. De frequenties daartussen straalt hij niet uit (er zijn er trouwens meer, dit zijn een paar voorbeelden). De energie nivau verschillen waarin een electron terug valt en de 'kleur' photon die hij uitzend kan je vinden in de Jablonski diagrammen. In je binas staan die in tabel 21. De horizontale lijntjes zijn de hoogtes waarop een electron zich kan vertoeven, de pijlen zijn de routes die een electron kan bewandelen, en het getal wat naast de pijl staat is de frequentie in nanometers wat het electron uitzend.

Simpel gezegd straalt bijvoorbeeld fosfor zichtbaar licht uit als deze bepaalde UV frequenties ontvangt. De rest wordt omgezet in trillingen en dus warmte. Waarom het electron een andere frequentie foton uitzend dan dat hij ontving is een lastig verhaal.

Wat het volgens mij is is dat het electron een photon ontvangt wat het electron als het ware een stap over laat slaan. Het electron slaat een trapje over. Het electron valt vervolgens terug naar de tussenstap, en geeft geen foton af. Hij zit hier in een metastabiele staat. Hij kan er wel even blijven, maar het is niet de grond toestand. Tijdens die proces maakt het electron een spin flip, wat een tijdje duurt (meeste stoffen is het twee stappen omhoog en omlaag in milliseconden gebeurt, bij jouw glow in the dark sterren duurt dat minuten of uren) Vanuit de metastabiele staat, valt het electron even later terug naar de grond toestand, en in deze val stuurt het electron een foton uit. Dit foton is nu van een lagere energie, omdat het electron van minder hoog kwam. Waarom zo ingewikkeld dat heeft met spins te maken en met Paulli's exclusion principle te maken. Ik moet zeggen dat ik het verhaal zelf niet helder genoeg voor ogen heb om het makkelijk uit te kunnen leggen. Het heeft te maken met dat electronen niet zomaar in allerlei staten mogen zitten (dezelfde reden waarom in de binnenste schil van atomen maar 2 electronen zitten).

Het komt erop neer dat een fluoreserende of fosforiserende stof een foton binnenkrijgt en in 1 stap heel ver omhoog gaat, daarna een stukje omlaag (energie komt vrij in trilling dus warmte) en vervolgens nog de rest (energie komt vrij in de vorm van een foton) totdat het electron in een grond toestand zit.

Ik hoop dat het enigzinds bevredigend is dit antwoord. (Het heeft mij iig meer tijd gekost dan oorspronkelijk gedacht :shock: ).
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Fluorescerende voorwerpen?

ja dank je voor de informatie.

veel wist ik al maar toch.

Dus mijn verhaal klopt wel een beetje als ik het goed begrijp.

En wat is die electron spin flip?

krijgt hij dan een andere spin dan 0,5?

wow. relaxed.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Fluorescerende voorwerpen?

Antoon schreef:ja dank je voor de informatie.

veel wist ik al maar toch.

Dus mijn verhaal klopt wel een beetje als ik het goed begrijp.

En wat is die electron spin flip?

krijgt hij dan een andere spin dan 0,5?

wow. relaxed.


Nee, een spin flip betkent dat de spin omgedraaid wordt. Hierdoor moet het naar een hoger baan omdat er anders 2 elektronen in dezelfde baan zitten met dezelfde quantumgetallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Fluorescerende voorwerpen?

Ik dacht al dat je veel zou weten. Maar ik wil graag ook een achtergrond info mee geven als ik een post maak, dan hebben eventueel andere mensen er ook wat aan. Als je dan de zoekfunctie later zou gebruiken, dan heb je meer aan een verhaal met achtergrond info, dan zonder.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Fluorescerende voorwerpen?

Nee, een spin flip betkent dat de spin omgedraaid wordt. Hierdoor moet het naar een hoger baan omdat er anders 2 elektronen in dezelfde baan zitten met dezelfde quantumgetallen.
wat is het quantumgetal.

Uit de minicursus kwantum meachanica denk ik dat het juist de baan in waar hij in zit. maar dat lijkt me aan de andere kant sterk.

door wat aargh schreeef.

dus wat is het quantumgetal?

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Fluorescerende voorwerpen?

Het quantumgetal geeft aan in welke schil (n) een elektron zit, in welke orbital (l) hij in deze schil zit en welke spin (m) hij heeft.
"I believe in God, only I spell it Nature." - Frank Lloyd Wright

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." - Arthur C. Clarke

"There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle." - A. Einstein

Reageer