zwevingen, interferentie,...

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

zwevingen, interferentie,...

Heb alles afgezocht, ook hier.

maar ik vind dus nergens een duidelijke definitie van 'zwevingen', en het verschil tussen 'coherente' en 'incoherente' bronnen.

heb zo vage ideetjes maar dat volstaat niet.

Ook werd er mij gevraagd waarom je ook met elektronen aan diffractie kon doen. dit betrof het joung experiment. het lukt me echt niet meer logisch te redeneren.

kan iemand soms helpen?

dankjewel :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: zwevingen, interferentie,...

Bij een coherente bron is het licht in fase, bij een incoherente bron is het licht niet in fase.

Je kan met electronen ook aan diffractie doen, omdat ze ook golfgedrag vertonen. Het Young-experiment is met licht, maar hetzelfde effect is ook te bereiken met electronen.

zoeken op google of wikipedia zal je genoeg informatie opleveren.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Berichten: 100

Re: zwevingen, interferentie,...

Hey sorry was ik dus zonder in te loggen.

nee snap de basis wel maar ze vragen echte definities, dat is het probleem. en zwevingen heb ik echt geen idee van. en op wikipedia stond hierover niets. Overal staat er wat er gebeurt met zwevingen maar nergens wat het exact is

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: zwevingen, interferentie,...

Zwevingen is het verschil tussen 2 (of meer) frequenties, hierdoor kan interferrentie ontstaan. Bij het stemmen van een instrument, bijvoorbeeld m.b.v. een stemvork kun je het verschil in frequentie horen. Stel: je hebt een snaar die 438 Hz is ontstemd en je houdt er een stemvork van 440 Hz bij , hoor je een resultante golf van 2 Hz.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: zwevingen, interferentie,...

is het dan het samen gaan van 2 golven?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: zwevingen, interferentie,...

is het dan het samen gaan van 2 golven?


Op voorwaarde dat ze net iets van frequentie verschillen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: zwevingen, interferentie,...

en wat gebeurt er met golven die niet van frquentie verschillen maar een ander start punt hebben. kunnen die elkaar ook opheffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: zwevingen, interferentie,...

en wat gebeurt er met golven die niet van frquentie verschillen maar een ander start punt hebben. kunnen die elkaar ook opheffen?


Golven met dezelfde frequentie in anti-fase zullen elkaar uitdoven.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: zwevingen, interferentie,...

Zwevingen is het verschil tussen 2 (of meer) frequenties, hierdoor kan interferrentie ontstaan. Bij het stemmen van een instrument, bijvoorbeeld m.b.v. een stemvork kun je het verschil in frequentie horen. Stel: je hebt een snaar die 438 Hz is ontstemd en je houdt er een stemvork van 440 Hz bij , hoor je een resultante golf van 2 Hz.


Bijna :wink:

Als je ene toon 438Hz is en je andere 440Hz, dan zul je de gemiddelde toon horen van 439Hz die harder en zachter klinkt met een frequentie van 2Hz. Dit effect gaat goed tot ongeveer 10Hz verschil, daarna kan het menselijk gehoor 2 tonen onderscheiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: zwevingen, interferentie,...

chablis schreef:Zwevingen is het verschil tussen 2 (of meer) frequenties, hierdoor kan interferrentie ontstaan. Bij het stemmen van een instrument, bijvoorbeeld m.b.v. een stemvork kun je het verschil in frequentie horen. Stel: je hebt een snaar die 438 Hz is ontstemd en je houdt er een stemvork van 440 Hz bij , hoor je een resultante golf van 2 Hz.


Bijna :wink:

Als je ene toon 438Hz is en je andere 440Hz, dan zul je de gemiddelde toon horen van 439Hz die harder en zachter klinkt met een frequentie van 2Hz. Dit effect gaat goed tot ongeveer 10Hz verschil, daarna kan het menselijk gehoor 2 tonen onderscheiden.


Volgens mij hoor je geen gemiddelde toon, maar hoor je de toon heen en weer "janken" tussen 438 en 440 Hz. En de "janksnelheid' is dan 2 Hz. Een effect dat zich bij piano's veelvuldig voordoet aangezien er per toets meestal meerdere snaren tegelijk worden aangeslagen.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: zwevingen, interferentie,...

Volgens mij hoor je geen gemiddelde toon, maar hoor je de toon heen en weer "janken" tussen 438 en 440 Hz. En de "janksnelheid' is dan 2 Hz. Een effect dat zich bij piano's veelvuldig voordoet aangezien er per toets meestal meerdere snaren tegelijk worden aangeslagen.
Stel dat je twee tonen hebt: f1= 440Hz en f2= 434Hz en dat beide tonen op t= 0s dezelfde fase hebben. (...) Trilling 1 maakt dus per seconde zes trillingen meer dan nummer 2. dus na 1/6 seconde lopen ze weer in de pas. Dat gebeurt zes keer per seconde. De zwevingsfrequentie is dus 6Hz. Verder is het zo, dat je bij dit voorbeeld een gemiddelde toonhoogte4 van 437Hz hoort; die wordt zes keer per seconde sterker en zwakker. Als het frequentieverschil groter is dan 10 Hz hoor je geen zweving meer maar twee aparte tonen.
bron "Scoop, natuurkunde voor de bovenbouw 4/5 VWO, Hubert Biezeveld en Louis Mathot,1990, Wolters Noordhoff bv Groningen, pagina 244"

Verder wil ik je aanraden om in Maple of MatLAB eens een plaatje te maken waarbij je twee sinusgolven bij elkaar op telt, dan kun je zien dat ik toch niet geheel ongelijk had (ik was ook "Gast") :wink:

Dit heb ik ook al eens gedaan, zie http://www.arago.utwente.nl/comms/focus/ar...f/35-4/35-4.pdf (ongeveer 1MB groot)

pagina 31, figuur 4

Reageer