Fortuynisten ziedend op Nawijn

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

Fortuynisten ziedend op Nawijn

Algemeen Dagblad, d.d. 20-6-2005, pagina 1.

"Tweede-Kamerlid Hilbrand Nawijn (LPF) heeft zich de woede op de hals gejaagd van partijgenoten door in het voormalige woonhuis van de vermoorde Pim Fortuyn vandaag een "denktank" te presenteren met Vlaams Belang-voorman Filip Dewinter".

Op pagina 3 van dezelfde krant:

"De denktank gaat hoogstwaarschijnlijk de "Willem van Oranjestichting" heten om het belang van het Nederlandstalige cultuurgoed te benadrukken. Die zal zich onder meer richten op vreemdelingenzaken en intergratie. Nawijn zegt dit een opstap kan zijn voor een nieuwe politieke partij voor Nederlandstaligen in Vlaanderen en Nederland". "We vinden de identiteit en de cultuur van het Nederlandstaligen in Europa erg belangrijk. Vergis u niet: er wonen in Nederland en Vlaanderen 22 miljoen mensen die Nederlands spreken".

______________

Ik deel de mening dat Nawijn, volgens de Fortuynisten misbruik maakt van de naam Pim Fortuyn en te ver gaat om een bespreking te voeren in het huis waar Fortuyn heeft gewoont en gewerkt. Dit had hij anders moeten aanpakken, maar Nawijn is een meeloper. Een paar jaar geleden sprak Nawijn zich nog openlijk, dat hij voorstander was voor de doodstraf en onder politieke druk terugkrabbelde. Ik geloof niet dat we Nawijn serieus moeten nemen, omdat Nawijn een ongeloofwaardige pias is. Dewinter is een ander verhaal. Dewinter is een persoon die sterk in zijn schoenen staat en weet waarover hij spreekt, zover dat ik met hem bekend ben.

Een "denktank" te vormen voor het belang van het Nederlanstalige cultuurgoed. Dit is een nogal vaag, tenmeer dat van het orginele Nederlandse cultuur, weinig is overgebleven, behalve de Nederlandse taal. Dus vraag ik mij zelf af dat zo'n denktank wel nut heeft.

Wat denkt u erover?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Fortuynisten ziedend op Nawijn

Een "denktank" te vormen voor het belang van het Nederlanstalige cultuurgoed. Dit is een nogal vaag, tenmeer dat van het orginele Nederlandse cultuur, weinig is overgebleven, behalve de Nederlandse taal. Dus vraag ik mij zelf af dat zo'n denktank wel nut heeft.
Lijkt me juist heel goed, hoewel ik je observatie deel dat van de Nederlandse cultuur vooral de Nederlandse taal als element is overgebleven. Echter dat mag geen reden zijn om er dus maar niets mee te doen.

Uit jouw stukje begrijp ik echter dat het helemaal niet over cultuur gaat, maar over vreemdelingenzaken en integratie. Afgezien van het feit dat Nederland en Vlaanderen een eeuwenlange traditie hebben van een grote mate van acceptatie van andere culturen (zolang dat wat oplevert :shock: ) denk ik dat daar weinig cultureels aan is.

Het gaat zo te zien over een politieke samenwerking tussen gelijkgezinden. Aangezien het Vlaams Blok en de LPF de partijen zijn die het verst van mij af staan kan ik daar niet enthousiast over worden, maar het lijkt me verder een logische ontwikkeling.
β-Damascenon en maneschijn

Re: Fortuynisten ziedend op Nawijn

Ja, ik sluit me grotendeels bij mijn voorganger aan; ook ik verwacht niet veel van de twee heren ten aanzien van de bevordering van de Nederlandse taal en andersoortig erfgoed. Ik zie twee twee rechtse politici die een promotie-vehikel zoeken, en het denktank noemen. Het geeft mijn inziens wel het diepere probleem van de LPF weer: een gebrek aan duidelijke uitgangspunten na het vertek van Fortuyn.

Berichten: 33

Re: Fortuynisten ziedend op Nawijn

Ik dacht dat Janmaat dood was...

Berichten: 1.286

Re: Fortuynisten ziedend op Nawijn

Beste JanMeut,
Lijkt me juist heel goed, hoewel ik je observatie deel dat van de Nederlandse cultuur vooral de Nederlandse taal als element is overgebleven. Echter dat mag geen reden zijn om er dus maar niets mee te doen.
Lijkt mij ook een goed idee. Ik zelf zoek ook kandidaten voor een discussiegroep op maatschappelijke problemen op te lossen, dus een denktank zorgt voor meer inzicht en oplossingen.
Uit jouw stukje begrijp ik echter dat het helemaal niet over cultuur gaat, maar over vreemdelingenzaken en integratie. Afgezien van het feit dat Nederland en Vlaanderen een eeuwenlange traditie hebben van een grote mate van acceptatie van andere culturen (zolang dat wat oplevert :shock: ) denk ik dat daar weinig cultureels aan is.
Het is afkomstig uit het betreffende artikel. Men spreekt ook niet exact wat men nu bedoelen met cultuur.
Het gaat zo te zien over een politieke samenwerking tussen gelijkgezinden. Aangezien het Vlaams Blok en de LPF de partijen zijn die het verst van mij af staan kan ik daar niet enthousiast over worden, maar het lijkt me verder een logische ontwikkeling.
Mee eens. 8)

Reageer