Koersberekening met gegeven coördinaten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Koersberekening met gegeven co

Wie heeft/kent een met toepassing van Visual Basic.NET werkende formule voor het berekenen van de richting tussen A en B bij gegeven coordinaten:

Gegeven: de geografische coordinaten latitude/longtitude in graden, minuten en seconden (of decimale graden) van het start- en eindpunt (A en B)

Gevraagd: de koers (in graden) om van A naar B te gaan.

Ik heb eigen formules gebruikt en formules die ondermeer zijn te vinden op wikipedia en een aantal andere sites, maar op de een of andere manier wil het (in tegenstelling tot de afstand) niet werken.

Eigenlijk dus een (schijnbaar) eenvoudig wiskundig vraagstuk maar ik zal wel iets fout doen.

Albert

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Koersberekening met gegeven co

Je kan best je code en gebruikte formules posten dan kunnen andere gebruikers zien wat er misloopt. Nu blijft het gissen voor ons.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 400

Re: Koersberekening met gegeven co

Zonder meer info kunnen we idd moeilijk weten wat je fout doet. Er zijn veel manieren om het probleem op te lossen. Ik heb het ooit eens opgelost

http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=32177&j=2005

dus misschien ben je iets met deze manier van werken.

PS: die site is enkel met IE correct te bekijken.

Berichten: 9

Re: Koersberekening met gegeven co

Je kan best je code en gebruikte formules posten dan kunnen andere gebruikers zien wat er misloopt. Nu blijft het gissen voor ons.

Berichten: 9

Re: Koersberekening met gegeven co

Je kan best je code en gebruikte formules posten dan kunnen andere gebruikers zien wat er misloopt. Nu blijft het gissen voor ons.
Ik heb een werkende nogal omslachtige formule met wat reparatie-elementen. Dit moet dus beter kunnen. Tussenresultaat in de volgende formule is de cotangens van de te berekenen koers; Hdg is de heading (koers uiteindelijk in hele graden). De formule is dan als volgt:

Dim TussenResultaat As Double = ( _

Tan(BreedteBestemming * (PI / 180)) _

* _

Cos(BreedteStart * (PI / 180)) _

- _

Sin(BreedteStart * (PI / 180)) _

* _

Cos((LengteBestemming-LengteStart) * (PI / 180)) _

) _

/ _

Sin((LengteBestemming-LengteStart)* (PI / 180))

Dim tangens As Double = (1 / TussenResultaat)

Dim Hdg As Double = Atan(tangens) * (180 / PI)

If Breedtebestemming > BreedteStart Then

Hdg = -Hdg + 180

Else

Hdg = -Hdg + 360

End If

If Hdg > 360 Then

Hdg = Hdg - 360

End If

If Hdg > 180 And LengteStart < LengteBestemming Then

Hdg = Hdg - 180

End If

LbKoers.Text = "Hdg: " & CInt(Hdg).ToString

Reageer