G-kracht van versnellende cirkel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

G-kracht van versnellende cirkel

heey,

Als je een cirkel laat bewegen, vindt er een G-kracht plaats.

Ik weet dat deze formule voor versnelling van een cirkel: a = v^2/r is

Maar als je de cirkel nou ook eens gaat versnellen, dan lijkt het me logisch dat de g-kracht groter wordt.

Bestaat hier ook een formule voor?

Bedankt alvast.

Berichten: 4.246

Re: G-kracht van versnellende cirkel

Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: G-kracht van versnellende cirkel

freerun schreef:Als je een voorwerp in een cirkelbaan laat bewegen, vindt er een G-kracht plaats is daar een middelpuntzoekende kracht voor nodig.

Ik weet dat deze formule voor versnelling van een cirkel: a = v^2/r is

Maar als je de cirkel nou ook eens gaat versnellen, dan lijkt het me logisch dat de g-krachtgroter wordt.

Bestaat hier ook een formule voor?
Dat wordt een heel ingewikkelde combinatie van twee bewegingen, waardoor de benodigde versnelling op elk tijdstip anders is. Ga maar eens op de kermis in de Octopus zitten, die doet ook zoiets wat jij nu voorstelt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: G-kracht van versnellende cirkel

Ik weet het al. Je kunt twee vectoren tekenen, eentje naar binnen( middelpuntzoekende kracht) en eentje die de versnelling van de cirkel aangeeft. Daarna is het gewoon een kwestie van stelling van pythagoras gebruiken en dan heb je de uiteindelijke versnelling:) maar je hebt inderdaad gelijk, de versnelling is op elk tijdstip anders. Bedankt:)

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: G-kracht van versnellende cirkel

De stelling van pythagoras gebruiken om twee vectoren bij elkaar op te tellen? Wees daar maar voorzichtig mee, ik zou de cosinusregel gebruiken, die geldt voor eender welke driehoek. Je weet toch niet zeker of je twee vectoren loodrecht op elkaar staan? Want enkel in dat geval is pythagoras geldig.

Berichten: 72

Re: G-kracht van versnellende cirkel

In dit geval zou ik er toch wel van uitgaan dat de vectoren loodrecht op elkaar staan, de een naar het middelpunt en de andere raaklijn van circel

Berichten: 2.746

Re: G-kracht van versnellende cirkel

In dit geval zou ik er toch wel van uitgaan dat de vectoren loodrecht op elkaar staan, de een naar het middelpunt en de andere raaklijn van circel
Als je een vector door de oorsprong hebt, en 1 rakend aan de cirkel, wil dat niet zeggen dat die twee loodrecht staan op elkaar

Berichten: 2

Re: G-kracht van versnellende cirkel

Het optellen van vectoren is hier niet aan de orde.

De formule voor de normaalversnelling die aan de basis ligt van de ECB is a = v^2/r.

Die v is dan weer de snelheid waarmee een voorwerp de baan van de cirkel beschrijft en is gelijk aan:

v = vo(beginsnelheid) + at (verselling . tijd)

Die v ingevuld in de eerste formule geeft:

a = (vo + at)² / r (Let wel: we hebben hier te maken met 2 verschillende a's en de normaalversnelling is op ieder tijdstip anders, doordat de snelheid variabel is)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: G-kracht van versnellende cirkel

Het optellen van vectoren is hier niet aan de orde.


Als je de vraag beter had gelezen voordat je in een twee jaar oud topic reageerde had je geweten dat dit niet klopt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 2

Re: G-kracht van versnellende cirkel

Als je de vraag beter had gelezen voordat je in een twee jaar oud topic reageerde had je geweten dat dit niet klopt.


En waarom dan wel niet, als ik vragen mag?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: G-kracht van versnellende cirkel

Omdat het hier gaat over een voorwerp dat eenparig een cirkelbeweging beschrijft, en men vervolgens die hele cirkel een versnelling laat ondergaan, zoals in een galileïsche transformatie. Van een verandering in baansnelheid is geen sprake.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer