Biomedische wetenschappen vanuit talenrichting?

Reageer
Berichten: 2

Biomedische wetenschappen vanuit talenrichting?

Hallo,

Ik heb net mijn 5e jaar middelbaar in de richting latijn-moderne talen afgerond (morgen rapport) en aangezien ik binnenkort een studierichting moet kiezen voor hogere studies, heb ik al informatie opgezocht over verschillende studierichtingen en biomedische wetenschappen leek me echt wel interessant.

Het punt is, ik heb me altijd wel in wetenschappen geïnteresseerd maar ik ben er jammer genoeg niet zo heel goed in. Tot en met het 4e jaar had ik mijn wetenschappen (biologie, fysica, chemie) apart. Het enige probleem hierbij was fysica, ik was altijd wel over maar dan met 55% procent ofzo. Biologie ging wel heel goed en chemie ging ook wel. Wiskunde had ik toen 5 uur en dat was een complete ramp. Omdat mijn talen altijd héél goed zijn geweest en mijn fysica dus wat minder was, heb ik besloten om voor moderne talen te kiezen.

In deze richting heb ik maar 3u wiskunde en 2u natuurwetenschappen (fysica, chemie en biologie in 1 vak), en hier ben ik heel het jaar heel goed op doorgeweest (hoog in de 80%).

Zijn er misschien mensen die biomedische studeren of er ervaring mee hebben, die me eventueel advies kunnen geven of dit een voldoende basis is om deze richting aan te kunnen?

Berichten: 8

Re: Biomedische wetenschappen vanuit talenrichting?

Ik heb geen biomedische wetenschappen gedaan, maar psychobiologie. Het eerste jaar zat ik echter samen met biologen en biomedici en heb in het derde jaar ook nog vakken samen gehad met biomedici, dus misschien dat ik wat kan helpen. Allereerst een vraag: ga je in Nederland of in Belgie naar school? Van het Belgische systeem weet ik niks, dus daar zou ik je niet bij kunnen helpen.

Als je in Nederland studeert, zul je het profiel N&G moeten hebben om toegelaten te kunnen worden tot biomedische wetenschappen. Hierbij zijn vooral de vakken biologie (bijv de onderwerpen genetica en stofwisseling) en scheikunde (bindingen, aminozuren) belangrijk. Natuurkunde komt er vrij weinig in terug. Ik heb zelf wel iets aan natuurkundige principes gehad, toen het over actiepotentialen in neuronen ging, maar dat was een psychobiologisch vak. Ik weet niet of de biomedici ook zoiets hebben moeten leren.

Berichten: 2

Re: Biomedische wetenschappen vanuit talenrichting?

Jolijt schreef:Ik heb geen biomedische wetenschappen gedaan, maar psychobiologie. Het eerste jaar zat ik echter samen met biologen en biomedici en heb in het derde jaar ook nog vakken samen gehad met biomedici, dus misschien dat ik wat kan helpen. Allereerst een vraag: ga je in Nederland of in Belgie naar school? Van het Belgische systeem weet ik niks, dus daar zou ik je niet bij kunnen helpen.

Als je in Nederland studeert, zul je het profiel N&G moeten hebben om toegelaten te kunnen worden tot biomedische wetenschappen. Hierbij zijn vooral de vakken biologie (bijv de onderwerpen genetica en stofwisseling) en scheikunde (bindingen, aminozuren) belangrijk. Natuurkunde komt er vrij weinig in terug. Ik heb zelf wel iets aan natuurkundige principes gehad, toen het over actiepotentialen in neuronen ging, maar dat was een psychobiologisch vak. Ik weet niet of de biomedici ook zoiets hebben moeten leren.
Hey,

ik studeer in België. Toch bedankt ;)

Berichten: 167

Re: Biomedische wetenschappen vanuit talenrichting?

Hoi JF,

Ik heb biomedische wetenschappen gevolgd in Gent.

Ikzelf kwam uit de wetenschappen wiskunde richting, maar volgens mij moet het met een talen richting ook haalbaar zin, mits wat meer inzet.

In Gent heb je enkel het eerste jaar Wiskunde en Fysica (1e sem). Daarna nooit meer!!! Ik zou zeggen laat je goed informeren alvorens te kiezen en bedenk ook wat je hier later mee wil gaan doen.

Veel succes ermee, mocht je nog vragen hebben, mag je me altijd contacteren ;)

Groetjes
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Berichten: 97

Re: Biomedische wetenschappen vanuit talenrichting?

Enkel interesse ,''het kunnen leren'' en enorm veel inzet is vereist. Degenen die uit een wetenschappelijke middelbare richting komen hebben hoogstens enkele hoofdstukken, en enkele alinea's al gezien. Je moet niet echt iets kunnen voor je van start gaat, alhoewel : voorkennis over dingen als mitose, meiose, allelen, genen, redox, zuur-base-reacties enz. is handig meegenomen, maar dit zie je allemaal terug vanaf 0. (Kennis van de chemische elementen en andere basisbegrippen zijn uiteraard wel vereist.)

Reageer