Kansberekening bumperkleven?
-
- Berichten: 1
Kansberekening bumperkleven?
Het blijkt nog steeds dat afstand houden in het verkeer voor vele
automobilisten iets gevoelsmatig is.
Ik ben nu op zoek naar een Kansberekening Bumperkleven.
Hiervoor is het zinvol om niet uit te gaan van volgafstand, maar van
volgtijd! Volgtijd is namelijk rechtstreeks te relateren aan
reactietijd. We nemen als basis de uitgangssituatie, waarbij de
volgtijd van de klever gelijk is aan zijn reactietijd en zijn remvertraging
gelijk is aan die van de voorligger.
De eindsituatie bij een noodstop is dan als volgt. De voorligger komt
als eerste tot stilstand. De volger, de bumperklever, komt de
reactietijd daarna tot stilstand en wel op het moment, dat deze met
zijn voorbumper tegen de achterbumper van de voorligger aankomt.
Dit is dus eigenlijk net geen botsing. Deze gang van zaken is
onafhankelijk van de gereden snelheid.
Het zal duidelijk zijn dat deze situatie maar zelden in de praktijk
zal voorkomen. Het vormt echter wel een bepaald uitgangspunt voor een
kansberekening op een botsing bij een noodstopsituatie.
De variabelen die hierbij een rol spelen zijn in twee groepen te
verdelen, namelijk de volgtijd versus de reactietijd van de klever en de
remvertraging van de klever versus die van de voorligger. Het kan dus
zo zijn dat de een gelijk, kleiner of groter is dan de ander. In
principe zijn er dan negen mogelijkheden. Als men deze negen
mogelijkheden echter afzonderlijk met een rekenmodel bekijkt, dan
blijken zeven van de negen gevallen eenduidig te leiden tot of een
botsing, of geen botsing. Er zijn echter twee combinaties die,
afhankelijk van de grootte van de variabelen, kunnen leiden tot wel of
niet een botsing.
Overzicht van de mogelijke situaties:
ab = vertraging van de bumperklever in m/s^2
av = vertraging van de voorligger in m/s^2
tr = reactietijd van de bumperklever in s
tv = volgtijd van de bumperklever in s
Voorwaarden a Voorwaarden t Botsing Ja/Nee
1 ab = av tv = tr nee
2 ab = av tv < tr ja
3 ab = av tv > tr nee
4 ab < av tv = tr ja
5 ab < av tv < tr ja
6 ab < av tv > tr ja
7 ab < av tv > tr nee
8 ab > av tv = tr nee
9 ab > av tv < tr ja
10 ab > av tv < tr nee
11 ab > av tv > tr nee
Mijn vraag is nu of het mogelijk is een percentage kans aan te geven, b.v. in de vorm van bepaald percentagebereik, waarbinnen een botsing valt te verwachten. Of zijn daarvoor statistische gegevens noodzakelijk?
Gaarne reactie.
Vr. gr. arisbrou
automobilisten iets gevoelsmatig is.
Ik ben nu op zoek naar een Kansberekening Bumperkleven.
Hiervoor is het zinvol om niet uit te gaan van volgafstand, maar van
volgtijd! Volgtijd is namelijk rechtstreeks te relateren aan
reactietijd. We nemen als basis de uitgangssituatie, waarbij de
volgtijd van de klever gelijk is aan zijn reactietijd en zijn remvertraging
gelijk is aan die van de voorligger.
De eindsituatie bij een noodstop is dan als volgt. De voorligger komt
als eerste tot stilstand. De volger, de bumperklever, komt de
reactietijd daarna tot stilstand en wel op het moment, dat deze met
zijn voorbumper tegen de achterbumper van de voorligger aankomt.
Dit is dus eigenlijk net geen botsing. Deze gang van zaken is
onafhankelijk van de gereden snelheid.
Het zal duidelijk zijn dat deze situatie maar zelden in de praktijk
zal voorkomen. Het vormt echter wel een bepaald uitgangspunt voor een
kansberekening op een botsing bij een noodstopsituatie.
De variabelen die hierbij een rol spelen zijn in twee groepen te
verdelen, namelijk de volgtijd versus de reactietijd van de klever en de
remvertraging van de klever versus die van de voorligger. Het kan dus
zo zijn dat de een gelijk, kleiner of groter is dan de ander. In
principe zijn er dan negen mogelijkheden. Als men deze negen
mogelijkheden echter afzonderlijk met een rekenmodel bekijkt, dan
blijken zeven van de negen gevallen eenduidig te leiden tot of een
botsing, of geen botsing. Er zijn echter twee combinaties die,
afhankelijk van de grootte van de variabelen, kunnen leiden tot wel of
niet een botsing.
Overzicht van de mogelijke situaties:
ab = vertraging van de bumperklever in m/s^2
av = vertraging van de voorligger in m/s^2
tr = reactietijd van de bumperklever in s
tv = volgtijd van de bumperklever in s
Voorwaarden a Voorwaarden t Botsing Ja/Nee
1 ab = av tv = tr nee
2 ab = av tv < tr ja
3 ab = av tv > tr nee
4 ab < av tv = tr ja
5 ab < av tv < tr ja
6 ab < av tv > tr ja
7 ab < av tv > tr nee
8 ab > av tv = tr nee
9 ab > av tv < tr ja
10 ab > av tv < tr nee
11 ab > av tv > tr nee
Mijn vraag is nu of het mogelijk is een percentage kans aan te geven, b.v. in de vorm van bepaald percentagebereik, waarbinnen een botsing valt te verwachten. Of zijn daarvoor statistische gegevens noodzakelijk?
Gaarne reactie.
Vr. gr. arisbrou
- Berichten: 6.905
Re: Kansberekening bumperkleven?
Indien elk van jouw mogelijkheden eenzelfde kans heeft (of een verschillende kans welke gekend is) kan je dat uitrekenen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
-
- Berichten: 12.262
Re: Kansberekening bumperkleven?
Je zult er statstieken voor nodig hebben om de kansen in het daadwerkelijke verkeer te berekenen.
Voor reactietijden zullen vast standaardwaardes bestaan, en volgtijden lijken me vrij eenvoudig te meten.
Probleem is alleen de remvertraging, waarvan bij toeval de voorste een hogere of lagere heeft dan de degene die er (al dan niet) bovenop gaat.
Voordat systemen als ABS/EBD gemeengoed waren lagen die remvertragingen heel dicht bij elkaar. De remvertraging is bij blokkerende wielen nl niet afhankelijk van voertuigmassa, en dus feitelijk voor iedere auto gelijk (mits je tenminste zo hard kunt remmen dat de wielen blokkeren).
Tegenwoordig is het ook afhankelijk van de 'slimheid' van de systemen: daardoor remt een auto sowieso al harder dan met blokkerende wielen, en in het praktische vraagstuk over een botsing bestaat er ook nog de mogelijkheid tot ontwijken, zelfs terwijl je maximaal remt.
Voor reactietijden zullen vast standaardwaardes bestaan, en volgtijden lijken me vrij eenvoudig te meten.
Probleem is alleen de remvertraging, waarvan bij toeval de voorste een hogere of lagere heeft dan de degene die er (al dan niet) bovenop gaat.
Voordat systemen als ABS/EBD gemeengoed waren lagen die remvertragingen heel dicht bij elkaar. De remvertraging is bij blokkerende wielen nl niet afhankelijk van voertuigmassa, en dus feitelijk voor iedere auto gelijk (mits je tenminste zo hard kunt remmen dat de wielen blokkeren).
Tegenwoordig is het ook afhankelijk van de 'slimheid' van de systemen: daardoor remt een auto sowieso al harder dan met blokkerende wielen, en in het praktische vraagstuk over een botsing bestaat er ook nog de mogelijkheid tot ontwijken, zelfs terwijl je maximaal remt.
Victory through technology