Kleur splitsing van zonlicht voor hoger rendement van pv cellen?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 347

Kleur splitsing van zonlicht voor hoger rendement van pv cellen?

Ik ben biologiestudent en mijn kennis van natuurkunde en techniek is beperkt, maar wat ik van fotovoltaische cellen weet is dat de beperkende factoren in het rendement het lichtinval zijn, de ongevoeligheid voor sommige golflengten en terugval van het losgemaakte electron, correct?

Ik vroeg mij af of het splitsen van het lichtinval via een prisma en een serie van verschillende panelen, elk met een eigen kleur gevoeligheid, een hoger rendement kon geven? Dat zoiets erg duur zou zijn zie ik in, maar economie terzijde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Kleur splitsing van zonlicht voor hoger rendement van pv cellen?

Je bedoelt dat je bijvoorbeeld een prisma neemt, de verschillende kleuren onder verschillende hoeken weg laat gaan en elke kleur op een zonnepaneel terecht laat komen die gevoelig is voor die golflengte (de goede bandgap heeft)?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Kleur splitsing van zonlicht voor hoger rendement van pv cellen?

yup

Ik zie nu dat dat idd niet erg duidelijk was, het klonk een beetje alsof ik de zonnepanelen ook wou gebruiken voor het breken van het licht. ;) Wat ik bedoelde te zeggen was:

"Ik vroeg mij af of het splitsen van het lichtinval via een prisma, en het gebroken licht laten vallen op een serie van verschillende panelen, elk met een eigen kleur gevoeligheid specifiek voor dat licht wat er op valt, een hoger rendement kon geven? Dat zoiets erg duur zou zijn zie ik in, maar economie terzijde."

Berichten: 12.262

Re: Kleur splitsing van zonlicht voor hoger rendement van pv cellen?

Kosten daargelaten zou het rendement hoger worden... althans, gemeten als totale obrengst per m2 lichtinval oppervlak. Gemeten per m2 PV oppervlak zal het, denk ik, lager uitkomen dat een paneel dat alle kleuren vangt.
Victory through technology

Reageer