[Wiskunde] parametervoorstelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 128

[Wiskunde] parametervoorstelling

x=3sin(1/3)t

y=2cos3t

waarom raakt deze kromme in één periode de vergelijking y=2 in 9 punten??

ik zie wel dat de periode 6pi is maar hoe kan ik aantonen dat de kromme die lijn in 9 punten raakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] parametervoorstelling

Ik heb het niet nagekeken maar op het zich zou ik zeggen dat die sin(t/3) een volledige periode doorlopen heeft na 6pi, maar die cos(3t) heeft er dan 9 doorlopen en heeft dus ook 9 keer een maximum bereikt. Met een amplitude van 2 liggen die maxima op de rechte (lijn) y = 2.

Overigens zijn dit zogenaamde "Lissajou"-figuren, als ik het me goed herinner...

Berichten: 128

Re: [Wiskunde] parametervoorstelling

TD schreef:Ik heb het niet nagekeken maar op het zich zou ik zeggen dat die sin(t/3) een volledige periode doorlopen heeft na 6pi, maar die cos(3t) heeft er dan 9 doorlopen en heeft dus ook 9 keer een maximum bereikt. Met een amplitude van 2 liggen die maxima op de rechte (lijn) y = 2.

Overigens zijn dit zogenaamde "Lissajou"-figuren, als ik het me goed herinner...
Dat klopt. je vergist je niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] parametervoorstelling

De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 128

Re: [Wiskunde] parametervoorstelling

StrangeQuark schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/Lissajous

Lissajous
Pietje precies eh?? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] parametervoorstelling

Was niet zo bitchy bedoelt als het eruit kwam. Ik dacht dat hij misschien daar nog wat achtergrondinfo uit kon halen. En toen dacht ik dan moet het wel goed gespeld worden, anders vind hij niets.

Ik ben hier niet om spelfouten te verbeteren :shock: .
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 128

Re: [Wiskunde] parametervoorstelling

x=cost

y=cos(t-a)

en

x=cost

y=cos(t-b)

Er geldt |b-a| = pi

Nu moet ik door een berekening laten zien dat deze twee krommen elkaars gespiegelde zijn in de x-as?

Aanknopingspunten graag. Hoeft niet meteen hele antwoord te geven. Hints plz!!

Reageer