En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 5

En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

Science-Fact:

Een "ribbon" dun als papier, 30 keer sterker dan staal (nanotechnologie), 100.000 kilometer lang en in staat om 15 ton per keer naar boven te transporteren, met behulp van zogenaamde climbers.

Een goede samenvatting vind je door op space elevator te klikken op mijn website, met afbeeldingen, filmpje (rechtermuisknop -> opslaan als en kijken maar) en een radio interview met de ontwerper van de lift.http://members.home.nl/pberkx

Tevens kunt u er het officiele Nasa Advanced concepts (NIAC II) report in PDF downloaden.

Estimated time of arrival; 12 april 2018

Berichten: 91

Re: En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

in de ruimte zelf is nog steeds raket like voortstuwing nodig zelfs met dat slingshot idee :shock: maar het scheelt wel een hoop natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

Ik neem aan dat op het moment dat onze beschaving dit voor elkaar heeft gekregen, dat we wel naar andere planeten aan het vliegen zijn. Je kan niet overal liften naar toe bouwen. Dus ik betwijfel of de raket overbodig wordt. Misschien was een betere vraag of de ruimtelift er ooit zal komen. (gezien de lastige groei van nano buizen, lijkt mij 2018 wel erg snel)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 5

Re: En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

Dat het materiaal sterk genoeg wordt, twijfel ik niet zo zeer aan. De mogelijkheden die nano-technologie biedt zijn ongekend. Daar komt nog eens bovenop dat zo'n lift economisch veel interessanter is dan een shuttle. En NASA sponsort niet zomaar design studies voor de climber, met een prijzenpot van 400.000 dollar.

Er zijn ook enkele partijen serieus naar dit idee aan het kijken om ruimtetoerisme te verder door te ontwikkelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

Dat is zeker zo. Maar op dit moment zijn nanobuisjes nog steeds maar enkele atomen lang, groeien ze ongecontroleerd en is het op dit moment duurder om er een meter van te maken dan om een meter de lucht in te schieten. Nou zal het allemaal wel goedkoper worden enz. Maar 2018 heb ik hele grote vraagtekens bij. Onderschat niet dat los van de technologie het een ENORM dure grap gaat worden, die op dit moment nog niet rendabel lijkt. Je moet wel nog iets hebben aan het andere eind van de lift, die moet de kabel strakhouden. Daar is ook nog niet echt een goede oplossing voor. Goed dat er onderzoek naar wordt gedaan, maar op zoveel vlakken nog niet haalbaar.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 187

Re: En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

onzin, ondoordacht en gewoon weg fantasie (als je het mij vraagt he..)

een lift naar de ruimte.. dat ding wordt gewoon een nieuw doelwit voor terroristen. je kunt wel zeggen '30x sterker dan staal', maar zelfs dat krijg je kapot!

hou het gewoon op raketten nu, en later vliegtuigen (conceptje van mij nu, alleen nog in de zeer vroeger fases :shock: ).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

Ik zou het niet meteen als onzin willen wegwuiven. Dat hebben een hoop mensen ook gedaan over vliegtuigen ed. Laten we eens leren van onze wetenschappelijke arrogantie, we komen verder dan we denken.

Veiligheid is idd wel een probleem ja. Ik denk dat als het rendabel is dat het er wel komt. Dat zal de enige factor zijn, of het er komt of niet. Geld.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 407

Re: En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

wat ik mij afvraag weegt het veel zo'n vierkant meter van dat materiaal bv anders kan je er een spaceshutle me bouwen en moet je minder brandstof gebruiken om het van de grond te krijgen ( maar ik heb natuurlijk geen idee van het gewicht van dit nieuw stukje technologie dus ik kan er volledig naastzitten)

oja de lift vind ik ook een belachelijk idee we gaan een lift van 10000 km hoog lang, hoe je het ook wil noemen, heb je enig idee hoe een grote fundering je moet hebben om zo iets recht te houden...

Berichten: 187

Re: En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

juist.. hoe wil je zo'n ding recht houden ja:). daarnaast zit je nog met het probleem van snelheid in de ruimte (baan om de aarde..)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

ja inderdaad. alles beweegt. als we er 3 maken naar de maan, op 3 verschillende plekken op aarde, dan zit er zo een knoop in.

Berichten: 187

Re: En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

lol, lijkt me echt geinig om te zien :shock:

en wat te doen met de zero-gravity in de ruimte..? dan kun je zowat naar de top 'zweven' ;)

Berichten: 5

Re: En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

>Rifleman: ondoordacht en gewoon weg fantasie

Jammer dat je je niet de moeite neemt eerst de bronnen eens te lezen, vooraleer je reageert op een onderwerp dat op CNN, NBC en op de BBC is geweest, verder vind je hieronder een link naar ISR (institute for scientific research, met een pagina naar alle nieuwsartikelen hierover van de afgelopen 5 jaar)...

>Iw'erke: heb je enig idee hoe een grote fundering je moet hebben om >zo iets recht te houden...

De basis drijft, zie het als een drijvend olieplatform, maar dan met een lift. En er vliegen geen vliegtuigen daar :shock: . Het luchtruim wordt vrij gehouden door het leger.

ISR http://www.isr.us/media_SEnews.asp?s=5

Mijn site http://members.home.nl/pberkx/

Wikepedia http://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator

Liftport Group http://www.liftport.com/faq.php#top

groet, Paul

Berichten: 407

Re: En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

ok dan nog als het drijft dan moet dat platform nog imens groot zijn zodat het niet zou kunnen kantelen...

en ook
ja inderdaad. alles beweegt. als we er 3 maken naar de maan, op 3 verschillende plekken op aarde, dan zit er zo een knoop in.
de aarde beweegt ( draaid rond ) euhm als je zo iets wil maken naar de maan is het zeer moeilijk denk ik maar als je het maakt naar een ruimtestation is het mss wel een optie...

dan nog iets een lift van 10 000 km hoelang doe je erover om tot boven te komen??

(dit kan allemaal verklaard staan in je bronnen ( ik ben een beetje lui geweest wel uit tijdsgebrek :shock: en heb deze niet doorlezen) moest er iets in staan wat er daar vermeld wordt srr dan .)

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

Zie ook deze draad over de ruimtelift.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: En wat vinden we van de lift naar de ruimte?

Ik zie het hele plan niet zo zitten. Niet alleen om de antwoorden die hier al gegeven zijn, maar ook veiligheid is van groot belang. Denk eens aan al dat ruimtepuin dat rond de aarde zweeft!

Reageer