Salamanderstamcel niet pluripotent

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 8.614

Salamanderstamcel niet pluripotent

Wanneer de afgehakte poot van een salamander opnieuw aangroeit, worden de nieuwe spiercellen uitsluitend gevormd uit stamcellen die voorheen ook al een spiercel waren. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor kraakbeen. Echt pluripotente stamcellen komen er niet aan te pas, zo melden Duitse celbiologen vandaag in Nature.


Lees meer ... C2W

Lees meer ... ScienceDaily


Lees de wetenschappelijke publicatie
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Salamanderstamcel niet pluripotent

Dit zijn dus uitsluitend unipotente stamcellen?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Salamanderstamcel niet pluripotent

Dit zijn dus uitsluitend unipotente stamcellen?

Ik heb het even snel doorgelezen, maar wat ik eruit haal is dat huidcellen wel kraakbeen en pezen konden vormen maar spier, epidermis- en kraakbeencellen alleen meer van hun eigen type weefsel kunnen aanmaken en niet van elkaar. Ik kon even niet vinden of kraakbeen nou wel of niet epidermis kon maken.


Maakt ook niet veel uit, het punt is in ieder geval dat de cellen zelf ter plekke zichzelf weer tot regeneratie aanzetten terwijl tot voor kort werd gedacht dat de cellen zichzelf weer volledig resetten tot pluripotente cellen. Aardig wat onderzoek richtte ernaar om dit proces met menselijke cellen te dupliceren.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Salamanderstamcel niet pluripotent

terwijl tot voor kort werd gedacht dat de cellen zichzelf weer volledig resetten tot pluripotente cellen. Aardig wat onderzoek richtte ernaar om dit proces met menselijke cellen te dupliceren.

Dat weet ik, we hebben hier dus als ik je goed begrijp te maken met multipotente of oligopotente stamcellen. De term 'stamcel' word te pas en te onpas gebruikt, zonder hier een strikte definitie aan te hangen. Men moet spreken over toti-/pluri-/multi-/oligo-/ potente stamcellen of alleen spreken over progenitor cellen.


Een interessant artikel van Austin Smith uit 2006 'a glossary for stem-cell biology' is erg verhelderend.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer