Vreemde tijden?

Moderators: jkien, Xilvo

Vreemde tijden?

Ik heb meerdere malen per dag iets vreemds met tijd. Als ik op de klok, mijn horloge of de wekker kijk dan kun je er al vanuit gaan dat het weer gebeurd. Dan is het 13:13, 12:00, 2:22, 16:16, 17:00 .. Het is bijna vreemd als ik naar de tijd kijk en het blijkt zo te zijn dat er geen structuur in de nummers zit. Is dit nu gewoon toeval of zou hier misschien een betekenis voor zijn? Ik heb al heel wat af "gegoogled" maar kan niet echt iets vinden. Heeft een van jullie een idee?

Berichten: 8

Re: Vreemde tijden?

lijkt mij ofwel toeval of selectief geheugen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Vreemde tijden?

Wat vaak een factor is met dit soort dingen is dat als je eenmaal op iets gaat letten, dat je het dan alleen maar vaker ziet. (Ik had dat toen ik vroeger heel vaak startrek keek op de BBC, als ik dan op teletekst keek om te kijken hoe laat het begon, dan zat ik ALTIJD (dacht ik) op de verkeerde pagina van de twee (1/2 of 2/2), omdat ik dat eenmaal dacht, viel het me elke keer op als het weer zo was, dus ik heb het toen een keer geturft (jezus wat ben ik ook een nerd :shock: ) en het bleek gewoon statistisch verantwoord te zijn.)

Enfin, het is natuurlijk ook wel zo dat er veel nummer zijn denk ik die 'mooi' zijn. 1:00, 1.01 1.02 1.10 1.11 1.12 1.15 1.20 1.21 1.22 1.23 1.30 1.32 1.33 1.34 Je hebt snel iets opvolgends of een 'rond' getal. Je zou eens moeten afspreken met jezelf wat je nou echt mooie getallen vind, en eens kijken of je die inderdaad vaker ziet. Ik ben bang dat het dan wel tegenvalt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Vreemde tijden?

Mensen hebben een enorm sterk ontwikkeld vermogen om patronen te zien. Kijk maar eens naar alle conspiracy theorieen er de ronde doen en naar hoe makkelijk men paranoide kan worden. Of lees eens iets over numerologie. Zoals ze zeggen: wie zoekt, zal vinden. Als je het echt wil, kan je overal verbanden en patronen in zien, maar dat betekent absoluut niet dat die verbanden er ook echt zijn.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: Vreemde tijden?

Dat is mij ook al eens opgevalen. Voral als ik in bed lig en niet kan slapen: 22.22 komt vrij vaak voor en 23.32. tijden als 22.55 zien er voral mooi uit op een digitale wekker. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Vreemde tijden?

Tijden als 22.55 zien er voral mooi uit op een digitale wekker. :wink:
Inderdaad. Zet de door jou genoemde tijden maar eens over op een analoge klok. Dan is er nog maar weinig "speciaals" aan.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Vreemde tijden?

de digitale klok kan dus 24*60=1440 standen hebben.

We nemen aan dat er een aantal patronen zijn die altijd leuk zijn om te zien.

gehele uren: 11:00 (totaal van 12)

2 keer hetzelfde getal: 23:23 (totaal 12)

3 dezelfde cijfers: 02:22 (totaal 10-1=9)

omgedraaidecijfers: 23.32, 15.51 (totaal 18, als ik het goed heb)

uitzonderingen: 22:55 (voor mij maar eentje)

dat zijn er 52... 52/1440 = 0.036111... kans

arg... ik haat kansrekenen:

Roda keek in totaal 5 keer op haar horloge en zag 5 keer een verband.

binopdf(5, 0.036111... , 5) = 6.1404...e-8 (dat laatste lukt niet niet uit mijn hoofd)

De kans is inderdaad wel erg klein om 5 keer achter elkaar een verband in tijd te zien, niet uitgaand van dat je op bepaalde momenten van de dag meer naar je horloge kijkt dan andere dagen.

Berichten: 104

Re: Vreemde tijden?

13:13, 12:00, 2:22, 16:16, 17:00

Als je alle cijfers optelt, bekom je 39.

39 is deelbaar door 13 (het ongeluksgetal)

De kans dat je 5 keer de klok bekijkt en dat de som van de cijfers hiervan deelbaar is door 13 is zeer klein.

(ik denk persoonlijk dat zulke uren meer opvallen en het dus puur psychologisch is. ik heb soms dat ik naar de klok kijk en 2 seconden erna niet eens meer weet wat ik nu juist had afgelezen)

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: Vreemde tijden?

Ja idd, en ik vraag soms 3 keer per minuut aan iemand hoe laat het is.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Vreemde tijden?

nuja ik kan wel zeggen dat de enige keer dat ik de tijd van een post onthouden heb, dat een post om 13:37 op de site forum.gamers.nl :shock: .

ik vind het ook op selectief geheugen lijken...ik keek net op de wekker en toen was het 18:41 (niets speciaals aan dus).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Vreemde tijden?

18:41

Natuurlijk is dat een speciale tijd: de 1 en 1 spiegelen zich en 8 is 4 x 2, terwijl 2 uiteraard de som is van die twee enen!

Welkom in de wereld van de numerologie en misvormde kabbala!!
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: Vreemde tijden?

Of als je een nieuw woord hebt geleerd , dan is het pas in je geheugen , en telkens als je het ziet ga er goed op letten waardoor het lijkt dat ...

dat heb ik vaak :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Vreemde tijden?

Wat vaak een factor is met dit soort dingen is dat als je eenmaal op iets gaat letten, dat je het dan alleen maar vaker ziet. .


Even de psychologische kant van het verhaal weer: Hoe zou je dit kunnen afleren telkens eenzijdig op bepaalde patronen of gebeurtenissen te letten :shock:

(Het lijkt me een beetje onhandig als ik vanaf vandaag continu patronen ga proberen te ontdekken in me wekkerradio)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Vreemde tijden?

In mijn ervaring helpt vooral afleiding. Zodra je er niet meer aan denkt zie je het niet meer. Of, als dat niet lukt: er juist op in gaan. Als het de kloktijden zijn, probeer dan in elke mogelijke tijd een patroon te zien (bijv. 14:51 - 1+4 is 5 en 1x5 is ook 5). Op die manier besef je vanzelf na een tijdje dat het onzin is.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Vreemde tijden?

Hoi allemaal.

zou het dan zo zijn dat tijd relatief is.

soms kijk je op je klok dan is het twee uur, je gaat gewoon je ding doen en je kijkt daarna weer op je klokkie en dan is het opeens zes uur.

Ik weet dat het er een beetje vreemd staat maar probeer het in m'n eigen woorden te zeggen, soms gaat de tijd zo snel dat ik af en toe zo iets heb dit kan gewoon niet.

groetjes John.

Reageer