Flagellen met sinusbeweging

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Flagellen met sinusbeweging

In ons college is het mechanisme van een roterende flagel op celniveau behandeld, maar nu wil ik graag weten hoe het celmechanisme is voor een flagel die een sinusbeweging maakt (dus op en neer beweegt). Hierover is op internet bijna niets te vinden. Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Flagellen met sinusbeweging

Flagella en cilia zijn structureel zeer nauw aan elkaar verwant met als grootste verschil dat de een om zijn as draait en de ander op en neer beweegt. Ik verwacht dat je voldoende info zal vinden als je zoekt op cilia.

Zo niet, kan je dan wat specifieker zijn met je vraag? Op welk niveau zoek je een antwoord, wat wil je precies weten, etc.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2

Re: Flagellen met sinusbeweging

Het scheelt al erg veel als je op de juiste term zoekt jah ;) .

Ik wilde graag weten hoe/door wat de cilia/flagel aangedreven wordt en wat het verschil in rendement is tussen een flagel en cilia. Kan er met beide even hard gezwommen worden? Ik weet dat bij een flagel er vele eiwitten (bijv. CheY) betrokken zijn of dat de bacterie gaat tuimelen of sprinten, maar hoe zit dat bij een cilia? Waarom heeft een micro-organisme maar 1 flagel, maar meerde cilia?

Dat zijn een beetje mijn vragen.

Reageer