[wiskunde] integralen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 36

[wiskunde] integralen

Kan iemand mij uitleggen hoe deze integraal wordt uitgewerkt? (Ik ben bezig met "splitsen in partieelbreuken".)
\( \int \frac{(px+q)dx}{(ax²+bx+c)^{n}} = r \int \frac{d(ax²+bx+c}{ax²+bx+c)^{n}} + s \int \frac{dx}{ax²+bx+c)^{n}} \)
met r en s constanten waarbij
\( r = \frac{p}{2a} \)
en
\( s = q - \frac{pb}{2a} \)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integralen

Herwerk de teller zodat je er de afgeleide van de kwadratische veelterm uit de noemer in krijgt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 36

Re: [wiskunde] integralen

Herwerk de teller zodat je er de afgeleide van de kwadratische veelterm uit de noemer in krijgt.
d(ax²+bx+c)=(2ax+b)dx

Ik herschrijf de teller:
\( px+q=p(x+\frac{q}{p})=\frac{p}{2a}(2ax+\frac{2aq}{p})=\frac{p}{2a}(2ax+\frac{2aq}{p}+b-b) \)
Dus de oplossing van de integraal wordt:
\( \int\frac{(px+q)dx}{(ax²+bx+c)^n}=\frac{p}{2a}\int\frac{(2ax+b)dx}{(ax²+bx+c)^n}+\frac{p}{2a}(\frac{(\frac{2aq}{p}-b)dx}{(ax²+bx+c)^n})\int=\frac{p}{2a}\int\frac{d(ax²+bx+c)}{(ax²+bx+c)^n}+\frac{p}{2a}(\frac{2aq}{p}-b)\int\frac{dx}{(ax²+bx+c)^n} \)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integralen

Ziet er goed uit (op wat latex-details na).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 36

Re: [wiskunde] integralen

Ziet er goed uit (op wat latex-details na).


Suggesties?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integralen

Oh, ik dacht dat je niet begreep hoe je tot deze vorm kwam... Je wil de integraal nu (in het algemeen) oplossen?

Voor de eerste: teller is (per constructie) de afgeleide van de noemer, dus een primitieve is dan eenvoudig...?

Voor de tweede: ik veronderstel b²-4ac<0 (anders nog verder splitsen): vorm een volkomen kwadraat en pas dan een substitutie toe (of je gebruikt een reductieformule).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 36

Re: [wiskunde] integralen

TD schreef:Oh, ik dacht dat je niet begreep hoe je tot deze vorm kwam... Je wil de integraal nu (in het algemeen) oplossen?

Voor de eerste: teller is (per constructie) de afgeleide van de noemer, dus een primitieve is dan eenvoudig...?

Voor de tweede: ik veronderstel b²-4ac<0 (anders nog verder splitsen): vorm een volkomen kwadraat en pas dan een substitutie toe (of je gebruikt een reductieformule).
Neenee, de integraal heb ik begrepen ;) , maar heb je suggesties om LaTeX efficiënter te gebruiken.. Ik dacht dat je zei dat dat beter kon.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integralen

Oh, die details:

- er stond een integraalteken op de verkeerde plaats (denk ik...),

- gebruik voor haakjes \left( en \right), dan schalen ze mee met de grootte van de uitdrukking die tussen haakjes staat:
\((\frac{a}{b}) \; \mbox{wordt dan} \;\left(\frac{a}{b} \right)\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 36

Re: [wiskunde] integralen

\( px+q=p\left(x+\frac{q}{p}\right)=\frac{p}{2a}\left(2ax+\frac{2aq}{p}\right)=\frac{p}{2a}\left(2ax+\frac{2aq}{p}+b-b\right) \)


;)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integralen

Prima ;)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer