Zwemvermogen virussen en bacterien

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

Zwemvermogen virussen en bacterien

Een lekenvraag!

Kunnen bacterien en/of virussen zich voortbewegen in een vloeistof resp.gas of hebben ze alleen een vorm van drijfvermogen.

Mijn vraag is gebaseerd op de mogelijkheid om in een stromend systeem een minimale (over-)druk te handhaven om het tegenstrooms bewegen te stoppen.

Ik vergelijk het bijv. met zalm,die zich met grote kracht tegen een waterstroom in zwemt;karpers hebben ook die neiging.

Aan ziektekiemen-vrije ruimtes worden wel sluizen gebouwd,waar in beide ruimtes een overdruk wordt gecreeerd;ook wel alleen in de werkruimtes zelf als de bescherming niet super moet zijn (tegen zeer besmettelijke ziektekiemen).

Dit geeft aan dat in gassen dus een stop kan worden gemaakt door overdruk.

In een bloedstroom heerst wel een overdruk door de hartslag ( 50-150 mm kwikdruk -Hg?),maar wat is de stroomsnelheid van het bloed,die mogelijk niet in staat is het zwemvermogen te beinvloeden ofwel komen de "bezoekers"via de aderen en niet de slagaderen in je lichaamscellen.

Ik poogde via Google wat te vinden,doch had geen resultaat.

Berichten: 8.614

Re: Zwemvermogen virussen en bacterien

Verschillende bacteriën bezitten zweepstaartjes (flagellen) of trilharen (cilia), waarmee ze zich kunnen voortbewegen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zwemvermogen virussen en bacterien

Kunnen bacterien en/of virussen zich voortbewegen in een vloeistof resp.gas of hebben ze alleen een vorm van drijfvermogen.
Bacterien kunnen
maar wat is de stroomsnelheid van het bloed
Is onmogelijk te beantwoorden, dat is afhankelijk van het soort vat (arterie of vene), diameter, hartfrequentie etc.
ofwel komen de "bezoekers"via de aderen en niet de slagaderen in je lichaamscellen.
Meestal komen ze niet via het bloed in de cellen, maar via de interstitiele ruimtes. Een verkoudheidsvirus bijvoorbeeld nestelt zich gewoon in de mucosa van de bovenste luchtwegen door inademing.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4.502

Re: Zwemvermogen virussen en bacterien

Anus....!

Meestal komen ze niet via het bloed in de cellen, maar via de interstitiele ruimtes

Worden de lichaamscellen niet omringd/gevoed door bloed en niet rechtstreeks door de interstitiele (ca.slijmhuid )?

Die laatste ruimte dacht ik te zien als een voorportaal /omweg tot het bloed in de vaten,net zoals de longen een (in-)directe -geen open-verbinding hebben met het bloed;heb ik dat mis?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zwemvermogen virussen en bacterien

Je zit in de buurt maar de ruimte tussen cellen in is eerder een voorportaal dat naar het lymfe systeem leidt, dan naar bloed. Dat rode spul is vrij goed afgeschermd.. er kan niet zomaar vanalles in en uit gelukkig.

Overigens zal je de meeste besmettingen niet terugvinden in het bloed, die blijven beperkt tot het sneetje in de huid bijvoorbeeld. Een infectie in de bloedbaan kan levensgevaarlijk zijn (sepsis).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4.502

Re: Zwemvermogen virussen en bacterien

Dus zou je het lymfesysteem als een eerste bescherming kunnen opvatten tegen externe aanvallen en naar ik met mijn leken-interesse meen,worden de overwonnen externen weer afgevoerd via de bloedbaan (via witte bloedlichaampjes) en weer gefilterd door de nieren en afgevoerd via urine.

Mogelijk verdere afvoersystemen via faecalien en zweetklieren (zouten,ed) .

Op het lymfesysteem ga ik maar niet verder in,zal te diep gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zwemvermogen virussen en bacterien

Dus zou je het lymfesysteem als een eerste bescherming kunnen opvatten tegen externe aanvallen


Niet zozeer het lymfesysteem, maar de aspecifieke component van het immuunsysteem is de eerste afweer. Deze bestaat onder andere uit antigeen presenterende cellen die via het lymfesysteem hun antigenen kunnen voorschotelen

aan B- en T-cellen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zwemvermogen virussen en bacterien

Lymfe (het vocht) wordt uiteindelijk afgevoerd via het bloed en uitgescheiden via alles wat bij de schoonmaak van bloed komt kijken. Witte bloedlichaampjes 'vervoeren' overigens geen "externen" (zoals je ze noemt). Antigen presenterende cellen (APC) nemen ze wel op en breken ze inwendig af. Wat ze dan 'vervoeren' kan je geen "externe" meer noemen, het is slechts (een deel van) de bouwstenen daarvan.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer