[Biologie]olympiade

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Biologie]olympiade

Ik ga morgen mee doen aan het toelatingsexamen voor (tand)arts.

Ik heb wat voorbeeldvragen van de biologieolympiade proberen op te lossen omdat er toch redelijk veel van deze vragen op het examen gebruikt worden. Maar twee vragen kon ik niet beantwoorden en heb ook geen idee hoe ik deze twee moet oplossen al is het antwoord gegeven.

Het gaat over vraag 49 en 69 op de site http://www.vob-ond.be/Olympiades/Vlaamse%2...eeldvragen.html

Dit zijn de vragen:

49. Een groep planten staat in het donker. Per uur verbruiken ze (onder normale omstandigheden van temperatuur en druk) 1,92 g zuurstofgas. Na 10 uur zullen ze:

A. 1 mol glucose geoxideerd hebben;

B. 36 g glucose geoxideerd hebben;

C. 2,64 g C02 geproduceerd hebben;

D. 13,411iter C02 geproduceerd hebben.

69. Bij tomaten is het allel voor ronde vruchten dominant over dat voor langwerpige vruchten. Het allel voor gladde vruchten is dominant over dat voor fluweelachtige vruchten. Bij de kruising van twee tomatenrassen ontstaat een uniforme Fl.

Door zelfbestuiving van de Fl ontstaat de volgende F2:

75 planten met ronde, fluweelachtige tomaten;

148 planten met ronde, gladde tomaten;

72 planten met langwerpige, gladde tomaten.

Wat is het fenotype van de twee gekruiste tomatenrassen?

A. rond, glad x rond, glad

B. rond, glad x langwerpig, fluweelachtig

C. rond, fluweelachtig x langwerpig, glad

D. langwerpig, fluweelachtig x langwerpig, fluweelachtig

Het juiste antwoord bij 49 is D en het juiste antwoord bij 69 is C.

Bij vraag 49: Ik dacht dat planten altijd CO2 verbruikten en O2 afgaven maar toch is dit in dit geval niet zo. (Ik moet wel toegeven dat dit onderwerp nooit echt mijn favoriet geweest dus ik zal wel iets over het hoofd zien)

Bij vraag 69: Hier moet ik ook een of andere verkeerde redenering gebruiken ik kom namelijk twee antwoorden uit.

Mij leek het dat zowel de AAbb x aaBB als aabb x AABB de parentale generatie kan voorstellen. En deze staan alle twee bij de keuzemogelijkheden. Waar zit ik dan fout in mijn redenering?

Alvast bedankt,

Yannick.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Biologie]olympiade

Dit past beter in het huiswerk forum en is daarom verplaatst.

Planten verbruiken net als zoogdieren een hoeveelheid zuurstof. Het verschil is dat ze dat zelf maken en normaal overdag in een overmaat en 's nachts doen ze dat (in de afwezigheid van licht) natuurlijk niet.

De vraag is dan in dit geval hoe veel glucose je kan verbranden met 19,2 gram zuurstof.

Je zal moeten gaan rekenen in molen en je afvragen hoe veel zuurstof er nodig is voor glycolyse, Krebs en oxidatieve fosforylering: daarin zit je antwoord.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 30

Re: [Biologie]olympiade

1Yannick1 schreef:Bij vraag 69: Hier moet ik ook een of andere verkeerde redenering gebruiken ik kom namelijk twee antwoorden uit.

Mij leek het dat zowel de AAbb x aaBB als aabb x AABB de parentale generatie kan voorstellen. En deze staan alle twee bij de keuzemogelijkheden. Waar zit ik dan fout in mijn redenering?
Volgens mij:

als je aabb x AABB kruist (dus antwoord B) krijg je alleen nakomelingen met het genotype AaBb wat dus alleen Ronde/Gladde vruchten zijn.

Wat je hier ziet is een 1:2:1 verhouding wat duidt op een kruising van Aabb X aaBb wat namelingen oplevert met de volgende genotypes: AaBb (glad/rond) als aaBb (lang/rond) als Aabb(glad/langwerpig) in de verhouding 1:2:1 dus 75:148:72. Het goede antwoord is dus C. Sorry als ik het niet helemaal duidelijk heb verwoord.
sterf!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [Biologie]olympiade

De vraag is dan in dit geval hoe veel glucose je kan verbranden met 19,2 gram zuurstof.


1,92 g

Berichten: 412

Re: [Biologie]olympiade

Lafawijn schreef:Volgens mij:

als je aabb x AABB kruist (dus antwoord B) krijg je alleen nakomelingen met het genotype AaBb wat dus alleen Ronde/Gladde vruchten zijn.

Wat je hier ziet is een 1:2:1 verhouding wat duidt op een kruising van Aabb X aaBb wat namelingen oplevert met de volgende genotypes: AaBb (glad/rond) als aaBb (lang/rond) als Aabb(glad/langwerpig) in de verhouding 1:2:1 dus 75:148:72. Het goede antwoord is dus C. Sorry als ik het niet helemaal duidelijk heb verwoord.
Jij beschouwt Aabb x aaBb als de parentale generatie? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Want als je die twee genotypes beschouwt als parentale generatie krijg je toch geen uniforme F1-generatie, en dan zit je al verkeerd, als je naar de opgave kijkt.
Vroeger Laura.

Reageer