Formule voor platenwisselaar

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Formule voor platenwisselaar

Hallo,

ik ben opzoek naar een of misschien meerdere formules om het vermogen van een platenwisselaar uit te kunnen rekenen.

Verder ben ik op de hoogte van het mee en tegenstroom principe. De formule om de delta T uit te rekenen ken ik.

Het debiet van de cv pompen ken ik.

ongeveer 3.16 m^3 / uur voor de pomp van de thermische zonnepanelen.

ongeveer 5 m^3 / uur voor de pomp van het tapwater

De warmte aanvoerende kant is glycol uit een thermisch zonnepaneel.

Aan de andere kant zit leiding water wat naar een boiler wordt gepompt tot een maximum temp van 80 graden bij een waterleiding druk van ongeveer 4 bar.

De soortelijke warmte van beide stoffen is verschillende moet ik daarmee ook rekening houden in de hoeveelheid water die ik door de wisselaar wil pompen.

kan ik met behulp van deze formules ook beredeneren wat er in de platenwisselaar gebeurt als ik deze te groot of te klein kies.

Berichten: 5

Re: Formule voor platenwisselaar

als je hem te groot kiest is het niet heel erg, de warmte wordt wel overgedragen

als je hem te klein kiest wordt niet alle warmte overgedragen en kan je olie te heet worden

je geeft aan dat er 5 m3/hr water tot max. 80 graden verwarmt wordt

even aangenomen dat het water met 20 graden uit de leiding komt krijg je

80-20=60 graden stijging

van 5 m3/hr

water verwarmen kost je 4200 KJ per m3 per graad

dus totaal kost het opwarmen 4200*60*5 = 1260000 KJ/hr

dit moet van de glycol kommen

glycol heeft een flow van 3.16 m3/hr

glycol afkoelen levert je ongeveer 2670 KJ per m3 per graad

dus om die 1260000 KJ te leveren moet je de glycol 1260000/(2670*3.16)=149 graden afkoelen

stel de glycol is 21 graden als het afgekoelt is dan moet het 170 graden zijn als het uit het zonnepaneel komt

dat kan maar dat lijkt me wel wat hoog maar ja wie ben ik, het is natuurlijk een max. situatie

de standaard formule voor wisselaars is Q = U*A*delta T

waarbij Q het vermogen in wat is 1260000 KJ/hr = 35000 watt

delta T wist je zelf te berekenen voor tegenstroom kom ik op ongeveer 20 uit (van de getallen hierboven uitgaand)

U is hoe goed de warmte door de platen komt grove schatting 1000 watt per graad per m2

invullen in Q=U*A*delta T

35000=1000*A*20

A=1.75 m2

beetje overcapaciteit dus zeg maar 2.5 m2 warmtewisselend oppervlak

ik moet wel zeggen 1000 wat per graad per m2 is wat aan de positieve kant ik heb hier een boek dat zecht 350-1200 maar dat boek komt uit 1974 en sinds dien zijn de platenwisselaars een stuk verbeterd

U is ook wel exacter te berekenen maar dan heb je het complete bouwplan van de warmtewisselaar nodig

maar als je wisselaarr 35 kilowatt aankan lijkt het me geen probleem

Reageer