TON wordt ´normale´ partij

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 375

TON wordt

De beweging van Rita Verdonk zal voortaan geen beweging meer zijn maar een ´normale´ politieke partij. Nu kunnen mensen dus lid worden van deze partij en kan TON subsidie krijgen. Heel leuk en aardig allemaal, maar denken jullie dat dit de wederopstanding van TON zal betekenen? Of denken jullie dat het een laatste stuiptrekking van TON is?

Persoonlijk denk ik het laatste. Ik denk niet dat TON het nog lang gaat volhouden, ook niet met deze nieuwe strategie. Wilders zit haar te veel in de weg in mijn ogen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: TON wordt

Zowel TON als de PVV zijn m.i. inhoudsloze populistische partijen die het moeten hebben van inspelen op onderbuikgevoelens middels holle frasen, veel geschreeuw en weinig wol. En de marketingmachine van Wilders heeft wat dat betreft dermate goed gedraaid dat TON het nakijken heeft. Misschien dat Verdonk nog een paar verloren twijfelaars over de streep weet te trekken en toch een paar zeteltjes scoort, maar ik verwacht er weinig van.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: TON wordt

Zowel TON als de PVV zijn m.i. inhoudsloze populistische partijen die het moeten hebben van inspelen op onderbuikgevoelens middels holle frasen, veel geschreeuw en weinig wol. En de marketingmachine van Wilders heeft wat dat betreft dermate goed gedraaid dat TON het nakijken heeft. Misschien dat Verdonk nog een paar verloren twijfelaars over de streep weet te trekken en toch een paar zeteltjes scoort, maar ik verwacht er weinig van.


Ik denk dat je de populairiteit van Wilders niet moet onderschatten. Het zal mij niets verbazen als hij de komende jaren een serieuze speler blijft in de politiek. Niets zoals TON dus, dat was echt een eendagsvlieg in mijn ogen. Daarom denk ik, zoals ik al eerder zei, dat TON haar laatste strohalm heeft gegrepen door een ´normale´ partij te worden.

Re: TON wordt

Ik vind het opmerkelijk dat bij een discussie rondom TON direct Wilders erbij gehaald wordt. Het zijn twee verschillende partijen. Het is wel erg makkelijk om, indien het bij een partij minder goed gaat, de schuld bij een andere partij te zoeken. TON staat op zichzelf.

En wat betreft de toekomst van TON. Ik zie het eigenlijk somber in. De statige figuur van mevrouw Verdonk is er mijn inziens wel wat vanaf. En daar moest ze het toch van hebben. Haar enige mogelijkheid is denk ik het geluk voor haar dat menig kiezer zich niet echt verdiept in de politiek en dat veel kiezers zich laten leiden door de media.

Berichten: 128

Re: TON wordt

Ik denk dat tweede kansen in de politiek meestal niet gegeven worden. Als je eenmaal een reputatie als verliezer hebt wordt je nog maar door weinigen gesteund. Als je wint heb je vrienden. Een deel van de verklaring van het succes van Wilders is dan ook het succes van Wilders.

Er is in de berichtgeving en het dagelijkse gesprek veel aandacht voor "hoe goed of slecht het gaat" met een partij of politicus. Dat heeft vervolgens veel invloed op de populariteit. Voor standpunten, ideeën en initiatieven is dan nog maar weinig gesprekstijd over, laat staan voor een debat over de implicaties daarvan. Slechts een handjevol weldenkenden en intellectuelen neemt nog de moeite om echt over de bestuurlijke thema's te discussiëren, daarbij de partijpolitieke strategische spelletjes even buiten beschouwing latend. Aangezien media gebaat zijn bij een massapubliek wordt daar echter eigenlijk nauwelijks aandacht aan besteed.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: TON wordt

Gewoon een vraag als Belg:

In het begin (afscheid van haar partij met al wat hier rond hing) had ik de indruk dat Rita Verdonck een soort succes verhaal zou worden, of minstens die potentie had.

Wat is de oorzaak eigenlijk van die terugval?

Interne spanningen en het vertrek van vertrouwensmensen, waarbij mensen haar in vraag begonnen te stellen?

Het niet hebben van een duidelijke visie op vele punten, maar eerder een zoeken naar topics waar mensen aan geïnteresseerd waren?

Het is mij niet heel duidelijk wat hier eigenlijk gebeurd is.

Het lijkt wel of mensen een beeld hadden van haar (met behoorlijk wat potentie), wat zij zelf in een later stadium naar de bliksem geholpen heeft.
Eric

Berichten: 13

Re: TON wordt

Ik denk dat het een van de laatste stuiptrekkingen zal zijn. Aan zowel de politieke rechter- en linkerzijde wordt ze door populisme overklast door respectievelijk de PVV en D66. Daarnaast heeft de VVD zich hervonden en ook dat gaat ten koste van "IJzeren Rita". De extreem linkse/groene partijen zoals groenlinks en partij voor de dieren hebben een erg fanatieke aanhang en zullen die niet snel kwijtraken. Het CDA een grote aanhang, "blinde bejaarde kiezers" genoemd. Deze stemmen al jaren zonder enig idee te hebben waarop (behalve dat die partij C, D en A in de naam heeft).

Er blijven 2 partijen over waar kiezers vallen te halen: PvdA en SP. Maar als Rita blijft roepen dat ze wilt wat het volk wilt (ja wat willen wij dan?!?!), zal ze hier ook niet veel kiezers vanaf kunnen snoepen.

Reageer