Schaam -en gezichtshaar

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 817

Schaam -en gezichtshaar

Ik meen altijd begrepen te hebben dat haar oorspronkelijk een temperatuur-regelende functie had. (zie bv de apen).

Doorheen de evolutie is de mens minder en minder behaard geworden.

Hierbij hebben we oa. hoofdhaar overgehouden, en schaamhaar.

Bij het schaamhaar in de genitale streek kan ik me inbeelden dat daar (vooral bij mannen) nog een temperatuurregelende rol aan gebonden is.

De teelballen die uit het lichaam 'hangen' zitten daar voor een aangepaste temperatuur, en hierbij kan het schaamhaar mogelijk helpen.

Bij hoofdhaar kan ik me dan inbeelden dat die helpen de hersenpan warm te houden.

Maar hoe zit het met bv. okselaar, baard, snor, haar op de voeten ed?

Daar zitten geen organen (laat staan vitale), het is doorgaans een standaard warme plek in de oksels, en toch zijn we doorheen de evolutie behaard gebleven op die plaatsen.

Is hier een reden voor te vinden?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Schaam -en gezichtshaar

Het blijven altijd slechts speculaties, maar okselhaar zou een grote rol spelen in de seksualiteit door het overdragen van feromonen. Wikipedia noemt verder nog anti-frictie en anti-vochtigheid als mogelijkheden, maar hier staan geen referenties bij.

Gezichtsbeharing zou volgens mij mannelijkheid uitstralen en indruk (moeten) maken op vrouwen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Schaam -en gezichtshaar

Het is onwaarschijnlijk dat de dunne beharing van de mens zorgt voor een thermoregulatie. Sterk behaarde dieren bouwen een warmtefront in hun beharing, maar de haren van de mens zijn daar gewoonweg te dun voor.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 597

Re: Schaam -en gezichtshaar

Het is onwaarschijnlijk dat de dunne beharing van de mens zorgt voor een thermoregulatie. Sterk behaarde dieren bouwen een warmtefront in hun beharing, maar de haren van de mens zijn daar gewoonweg te dun voor.
Doe de volgende test in de winter :

1) ga zonder muts buiten als het vriest

2) scheer uw hoofdhaar volledig af en ga terug buiten

Wedden dat je een aanzienlijk verschil zult merken?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Schaam -en gezichtshaar

Het hoofdhaar wel, ja, maar de rest van het lichaamshaar niet. Wat Jona bedoelt is de beharing over het gehele lichaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Schaam -en gezichtshaar

Temperatuur heeft er bar weinig mee te maken.

Vermoedelijk dient schaam en okselhaar idd om geur vast te houden. De 'nare geuren' schijnen in ieder geval vroeger een nut te hebben gehad, al wordt er door velen afgevraagd hoeveel invloed ze vandaag de dag nog hebben.

Aan de andere kant passen vrouwen die in het zelfde huis wonen hun menstruatie periodes aan elkaar aan, en wees recent onderzoek uit dat het ruiken aan zweet van iemand die stress doorstond, proefpersonen susceptibel maakte voor gevoelens van medelijden. Dit suggereert toch dat er een chemische communicatie bestaat tussen menselijke lichamen waar wij ons normaliter niet van bewust zijn.

...maand te laat zie ik...

Re: Schaam -en gezichtshaar

De oorsprong van de mens zou in Africa zijn. Toen liepen de "mensen" nog naakt en waren aangepast aan het klimaat van toen, een paar miljoen jaar geleden. Langzaam kwam een migratie op gang naar het noorden. Hun lichaam was niet bestand tegen de daar heersende koude. Men begon zich te kleden met de huiden van gevangen dieren en alles wat er voor kon dienen. Beharing geraakte daardoor overbodig en evolutie zorgde voor de rest. Ik heb me nog laten wijsmaken dat je door het dragen van een muts, sneller je hoofdhaar verliest. Een baard zou enkel dienen om het verschil te maken tussen man en vrouw. Hoe groter het verschil, hoe groter de aantrekkingkracht, hoe groter de kans op nakomelingen. Zegt men niet: " Een kus zonder baard is als een aardappel zonder zout. "

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Schaam -en gezichtshaar

'nare geuren' ... Dit suggereert toch dat er een chemische communicatie bestaat tussen menselijke lichamen waar wij ons normaliter niet van bewust zijn.
Ik herinner me, dat ik als klein kind graag in de buurt van de oksel van mijn moeder stond. De geur ervoer ik toen als zeer aangenaam en vertrouwd.

Mijn vrouw en kinderen kon ik altijd aan de geur herkennen.

Ik denk, dat 'de reclame' onze smaak enorm beïnvloedt.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Schaam -en gezichtshaar

Ik heb ook nog het volgende te melden:

- Een baard zou bescherming bieden bij het vechten (slaan, krabben, bijten). Maar dit lijkt mij persoonlijk nogal gering.

- Het schaamhaar bij de vrouw is een teken van volwassenheid (en in prehistorische tijden dus ook van seksuele rijpheid, als een soort van 'ik-ben-vruchtbaar-vlag').

- Hoofdhaar is een goede bescherming voor rechtstreeks invallende zonnestralen.

- Glanzed haar is een teken van gezondheid.

- Haar heeft ook een zintuigfunctie. Standsverandering van het haar voel je heel goed. Denk maar aan een insect dat op je arm kruipt.

- Bovendien zijn er nog de haren zoals je wenkbrauwen, die voorkomen dat er zweet in je ogen loopt. Of wimpers, die ervoor zorgen dat je je ogen dichtknijpt als er iets vlakbij je ogen komt. En neus- en oorhaar, die het binnendringen van vreemde partikels tegenhouden.

Reageer