[biologie] project ziektebeelden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[biologie] project ziektebeelden

Hoi,

Ik begin in september aan mijn laatste jaar (wetenschappen-wiskunde). Ik heb een vak genaamd 'project'. Je moet hiervoor een onderwerp indienen en daar dan een eindwerk over maken. Ik heb als onderwerp 'ziektebeelden' ingediend. Ik zou dit graag verder uitdiepen en werken rond genetische afwijkingen. Hebben jullie tips over hoe ik dit kan aanpakken en welke afwijkingen (syndromen) interessant zijn om te behandelen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [biologie] project ziektebeelden

Dag Loontje , Welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: [biologie] project ziektebeelden

Hmm, dat is een interessant en een heel groot onderwerp. Je kan daar meerdere kanten opgaan.

Wat voor jouw opleiding misschien interresant is zijn bijvoorbeeld MRI/CAT scans en de algoritmes die nodig zijn om de beeldkwaliteit te verbeteren of de plaatjes aan elkaar te passen.

Zodra de kwaliteit van de plaatjes verbetert wordt, word de dosis verlaagt etc, waardoor je dus altijd plaatjes krijgt die net goed genoeg zijn om iets te kunnen zien. Om distincties te kunnen zien, of om meerdere "slices" bij elkaar te pakken heb je algoritmes nodig die bijvoorbeeld structuren kunnen herkennen, ruis eruit kunnen halen, noem het maar op. Het is allemaal vrij wiskundig dus ik denk dat je daar wel een goed project uit kunt halen.

Als het project zelf kan je bijvoorbeeld zelf zo'n algoritme in programmeren.

Berichten: 4

Re: [biologie] project ziektebeelden

Het project staat los van de rest van ons lessenpakket hoor. Ik zou het liefst werken rond de ziektebeelden en niet zo zeer rond de gebruikte apparatuur. Maar toch bedankt hoor

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] project ziektebeelden

Wat is het doel van het project? Er zijn namelijk zo verschrikkelijk veel genetische afwijkingen dat Onze Lieve Heer het vast niet zo bedoeld heeft. Je moet 'genetische afwijkingen' beperken. Zo kun je bijvoorbeeld iets vertellen over trisomieen; trisomie 13, 18 en 21 zijn als enige met het leven verenigbaar. Je hoeft slechts 3 ziektebeelden uit te lichten waar bovendien zeer veel informatie over te vinden valt. Sequenties zijn ook interessant: http://en.wikipedia.org/wiki/Sequence_(medicine)

Verstandig is om al vast een onderscheid te maken en te kijken wat je het leukst lijkt:

Gendefecten

- Autosomaal dominant

- Autosomaal recessief

- Geslachtsgebonden dominant

- Geslachtsgebonden recessief

Chromosoomdefecten

- Numerieke autosomale chromosoomafwijkingen

- Numerieke geslachtschromosomale afwijkingen

- Structurele autosomale chromosoonafwijkingen

- Structurele geslachtschromosomale afwijkingen

Uit bovenstaande zou ik dan maar één soort kiezen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 412

Re: [biologie] project ziektebeelden

Op Your Genes, Your Health kan je betrouwbare en vrij volledige informatie vinden over verschillende erfelijke aandoeningen.

Je kan wel best ervoor zorgen dat alle erfelijke aandoeningen "samen horen", dat je er dus een link tussen krijgt, door bijvoorbeeld één soort te kiezen van de aandoeningen die anusthesist opnoemde. Of je kan één aandoening kiezen en daarover je hele eindwerk maken. Daarvoor zou je bijvoorbeeld Huntington kunnen gebruiken. Daar is héél veel over te vinden.
Vroeger Laura.

Reageer