Uniforme verdeling bij ladingen en ladingsdichtheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Uniforme verdeling bij ladingen en ladingsdichtheid

Hey!

Ik heb eigenlijk twee vragen waarop ik hoop dat iemand ze kan oplossen, want ik weet het totaal niet.

Eerste vraag:

Een uniform verdeelde lading (lineaire ladingsdichtheid 9nC/m) is geplaatst tussen x=0m en x=3m langsheen de x-as. Bereken de grootte van het elektrisch veld in x=4m.

Tweede vraag:

Een uniform geladen staaf (lengte 2 m, lading per eenheidslengte 3nC/m) wordt in de vorm van een halve cirkel gebogen. Bereken de grootte van het elektrisch veld in het centrum van de cirkel.

Ik snap eigenlijk het begrip ladingsdichtheid niet zo goed, kan iemand dit duidelijk uitleggen???

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Uniforme verdeling bij ladingen en ladingsdichtheid

Je hebt een staaf van een bepaalde lengte L, met een bepaalde (totale) lading Q. Dat de lading lineair uniform verdeeld is, betekent het volgende: stel we hakken de staaf in allerlei stukjes van gelijke lengte (als er n stukjes zijn, hebben ze allemaal lengte L/n). Dan heeft ieder stukje precies dezelfde hoeveelheid lading, hoe groot n ook is (dus ieder infinitesimaal stukje van de staaf heeft dezelfde lading, namelijk Q/L=\(\lambda\), de ladingsdichtheid).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Uniforme verdeling bij ladingen en ladingsdichtheid

Eerste vraag:
\(\frac{1}{4\pi\epsilon_0}\int_ {0}^{3}\frac{9}{(4-x)^2}dx\)
\(\vec{e_{x}}\)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Uniforme verdeling bij ladingen en ladingsdichtheid

Ge kunt de straal van de halve cirkel berekenen uit
\(\pi R=2\)
Men legt een assenstelstel in middelpunt halve cirkel. De componente van E langs X-as is uit symmetrieoverwegingen 0 en E ligt dus langs Y-as. Men zal ze moeten berekenen met een integraal in hoogstwaarschijnlijk poolcoördinaten want puntlading is
\(3\Delta s\)
en
\(\Delta s=R\Delta\theta\)
.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer