Snelheid foton na verlaten medium

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Snelheid foton na verlaten medium

Wat ik mij net af vroeg:

Een foton reist door de dampkring en komt vervolgens terecht in de ruimte.

In de ruimte is een vacuüm, daar is de max snelheid dus c

Echter in de dampkring lag die snelheid lager en het foton heeft dus een lagere snelheid.

Zal het foton na het verlaten van de dampkring dan versnellen tot het de lichtsnelheid bereikt heeft?

En zo ja, door wat wordt deze versnelling dan veroorzaakt?

Berichten: 8

Re: Snelheid foton na verlaten medium

Iemand?

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Snelheid foton na verlaten medium

Het foton zelf reist altijd met dezelfde snelheid. De reden waarom licht 'langzamer' gaat door een dichter medium is dat er in dat medium meer atomen zitten die het foton absorberen en dan weer uitzenden. Hoe dichter het medium, hoe meer atomen die het foton absorberen en uitzenden, en dus hoe langer het duurt voor dat het licht er door heen is. Aangezien er in een vacuüm geen atomen zijn, wordt het foton dus ook niet geabsorbeerd, waardoor het licht dus sneller door het vacuüm heengaat dan door de dampkring, maar van versnellen is dus geen sprake.

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Snelheid foton na verlaten medium

Ik had ook begrepen dat licht altijd met dezelfde snelheid reist en dat het alleen een schijnbare kleinere snelheid heeft in een medium. Maar of dit komt door het absorberen en uitzenden van fotonen door atomen weet ik niet zeker.

Was het niet zo dat een foton kan "uitwaaieren" om de atomen heen en daardoor niet de kortste afstand aflegt ?

Dit is dan te vergelijken met het experiment met de spleten en interferentie.

In een eerdere Topicis er al eens gesproken over (o.a.) fotonen in een medium.

Achteraf gezien zijn het zeker 5 Topics die eigenlijk apart behandeld hadden moeten worden.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Snelheid foton na verlaten medium

Ik had ook begrepen dat licht altijd met dezelfde snelheid reist en dat het alleen een schijnbare kleinere snelheid heeft in een medium. Maar of dit komt door het absorberen en uitzenden van fotonen door atomen weet ik niet zeker.


Het komt wel door het absorberen en uitzenden van fotonen door atomen, of beter gezegd; door de elektronen in de atomen. Wanneer een elektron een foton absorbeerd, raakt hij in een aangeslagen/geëxiteerde toestand. Na een zeer korte tijd valt het elektron echter weer terug naar zijn grondtoestand, waarbij hij weer een foton uitzendt. Dit continu absorberen en uitzenden van fotonen zorgt ervoor dat het licht er iets langer over doet om in een bepaalde stof van punt A naar punt B te reizen, dan wanneer er zich geen materiaal (elektronen) tussen deze punten zou zitten.

Reageer