Waarnemen van deeltjes met lichtfrequentie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Waarnemen van deeltjes met lichtfrequentie

Stel dat een ander deeltje met de frequentie van licht zou bewegen, bijvoorbeeld gravitonen, omdat die ook geen massa zouden hebben. Hoe zouden we die deeltjes dan waarnemen? Ook als iets licht-achtigs, of als totaal iets anders, of misschien zelfs helemaal niet? En als we ze dan inderdaad anders waarnemen, waarom dan? Volgens mij zouden het deeltje dan gewoon kunnen waarnemen aangezien het oog licht waarneemt of niet waarneemt op basis van frequentie, dus waarom zou dit bij andere deeltjes niet zo zijn?

Berichten: 16

Re: Waarnemen van deeltjes met lichtfrequentie

Hmmm, Ik zou verwachten dat deze niet het foto-elektrisch effect vertoont, dus daar zou je het verschil in kunnen zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Waarnemen van deeltjes met lichtfrequentie

Bedoel je dat het foto-elektrisch effect nodig zou zijn om het waargenomen licht om te zetten naar elektrische signalen voor de hersenen? Dat lijkt me niet, want geluid kunnen we ook gewoon waarnemen terwijl dat ook niet uit fotonen bestaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Waarnemen van deeltjes met lichtfrequentie

Vergeet niet dat we niet alle frequenties kunnen waarnemen. UV en infra rood bijvoorbeeld.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Waarnemen van deeltjes met lichtfrequentie

Klopt, maar wat ik juist bedoel is wat we zouden waarnemen als een ander deeltje dan een foton zich met de frequentie van zichtbaar licht zou bewegen (stond misschien niet helemaal duidelijk vermeld).

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Waarnemen van deeltjes met lichtfrequentie

Dat ligt aan de reaktie bij kontakt tussen dat deeltje en de waarnemende zintuig.

Een foton zorgt bij kontakt met een stof dat een elektron naar een "hogere" baan gaat. Dit zou dat ander deeltje dan ook moeten doen.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Reageer