witte ijsblokjes

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

witte ijsblokjes

(sorry als het bij chemie moest staan, verplaats het dan maar)

waarom gaan ijsblokjes wit zien van binnenuit? ok waarschijnlijk zijn het wel luchtbelletjes of barstjes (waar dan toch lucht moet inzitten), ik verwachte nu niet echt dat het mosterdgas was of zo, maarre hoe vormen die luschbelletjes zich daar in het midden van het eisblokje? ik heb toch gewoon water gegoten in het vormpje?

en dan nog iets, als ik die eisblokjes in een glas doe met water, en ze zijn gesmolten, dan heb ik altijd een wit residu in mijn glas, zijn dat mineralen? of is dat plastic van mijn vormpje?

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: witte ijsblokjes

De witte kleur is volgens mij idd lucht. Het residu zal voornamelijk kalk zijn. Ze worden al een stuk beter wanneer je het water eerst kookt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: witte ijsblokjes

het is inderdaad lucht,

Als je water invriest zet het uit(wat vreemd is)

want het neemt lucht op in zijn waterbrug rooster.

Een doorzichtige ijsklont kun je zelf maken.

Als je warmwater invriest dan word het doorzichtig(er) als normaal ijs.

Berichten: 9

Re: witte ijsblokjes

Het is inderdaad lucht.

Maar antoon maakt een denk fout. ijs zet niet uit omdat het lucht opneemt.

IJs zet uit door het waterbrug-rooster en heeft daardoor de ruimte om lucht op te nemen.

De lucht zal al opgelost in het water.

Zie ook http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...9987&highlight=

Re: witte ijsblokjes

en als je water in een vacuum invriest dan bevat het dan nog steeds dezelfde hoeveelheid O2 of krijg je dezelfde witte kleur.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: witte ijsblokjes

en als je water in een vacuum invriest dan bevat het dan nog steeds dezelfde hoeveelheid O2 of krijg je dezelfde witte kleur.


dat zal niet meevallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: witte ijsblokjes

Alco schreef:en als je water in een vacuum invriest dan bevat het dan nog steeds dezelfde hoeveelheid O2 of krijg je dezelfde witte kleur.


dat zal niet meevallen.
nee water heeft in het vacuum een koop punt dat (als je exprapoleert) onder kamer temperatuur zit.

Verder is temperatuur in een vacuum niet mogelijk(vacuum=geen moleculen=geen temperatuur)

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: witte ijsblokjes

Alco schreef:en als je water in een vacuum invriest dan bevat het dan nog steeds dezelfde hoeveelheid O2 of krijg je dezelfde witte kleur.


dat zal niet meevallen.


Dit noem ik nu echt eens een inhoudelijke bijdrage aan het vraagstuk (en bega hierbij zelf dezelfde fout)

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: witte ijsblokjes

GJ_ schreef:
Alco schreef:en als je water in een vacuum invriest dan bevat het dan nog steeds dezelfde hoeveelheid O2 of krijg je dezelfde witte kleur.
dat zal niet meevallen.
Dit noem ik nu echt eens een inhoudelijke bijdrage aan het vraagstuk (en bega hierbij zelf dezelfde fout)
't was meer bedoelt om de schrijver nog eens aan het denken te zetten zonder hem al te veel aan te vallen.

Het zal niet meevallen omdat het kookpunt van water lager komt te liggen in vacuum. Ik ben dus bang dat het water verdampt i s voor het bevroren is of hij moet heel erg snel zijn.

Met de verlaging van het kookpunt wordt uiteraard ook het stolpunt verlaagt.

Verder heb ik me er gemakkelijk af willen maken (ik ben heel erg lui) omdat ik geen zin had om even op te zoeken hoeveel en snel kook- en stolpunt verplaatsen. Voor ik echt iets beweer wil ik toch redelijk zeker van m'n zaak zijn en dat was ik nu niet.

Ik hoopte dus meer op een voortzetting van de discussie in die richting zodat ik er wat van opstak zonder er moeite voor te hoeven doen ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: witte ijsblokjes

Met de verlaging van het kookpunt wordt uiteraard ook het stolpunt verlaagt.


Niet bij water. Daar verhoogt het stolpunt juist.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: witte ijsblokjes

Met de verlaging van het kookpunt wordt uiteraard ook het stolpunt verlaagt.
Niet bij water. Daar verhoogt het stolpunt juist.
hmm, dat was idd wel erg snel gezegd. Onder druk van bv schaatsen smelt ijs lokaal geloof ik. Dat zou betekenen dat het stolpunt onder druk verlaagd word.

Neemt niet weg dat water dat hier onder m'n stolpje staat bij een druk van <100mb erg druk bezig is met koken. En dus met verdampen.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: witte ijsblokjes

@revelation:

noge even het pT-fasediagram erbijgepakt. Het stolpunt van water veranderd niet noemenswaardig bij een drukverlaging. Hoger wordt deze al helemaal niet.

Afbeelding

het kruisje geeft is de "normale" situatie: 1bar/20C

Maar je had op 1 punt heel erg gelijk: ik had dit voor ik het beweerde niet met zekerheid kunnen zeggen. Maar over het algemeen ligt de smeltlijn in een pT diagram vrijwel vertikaal. Verlagen doet het stolpunt (zoals ik beweerde) dus evenmin.

Re: witte ijsblokjes

de ijsblokjes worden gewoon wit (door barstjes)omdat het water niet in bewegende toestand bevroren wordt. zie naar de verdamper(serpentin) van een tapkraan of gewoon een ijsblokjesmachine

Reageer