[chemie, fysica] eindwerk mentos cola

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[chemie, fysica] eindwerk mentos cola

geachte

ik heb een thema voor mijn gip gevonden: de biologische raket en voor mijn praktische proef zou ik twee raketen maken een dat met water werkt en een andere dat zijn energie zou halen uit cola en een mentos. Maar de theoretisch gedeelte is vrij moeilijk en ik zou willen weten welke soort reactie er gebeurt ? of ik de wet van behoud van energie kan toepassen? versnelling bereken en hou ik de baan kan berekenen?

als er nog ideen zijn geef maar

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [chemie, fysica] eindwerk mentos cola

Heb je de zoekfunctie al geprobeerd? Er is zat te vinden over dit principe op 't forum. Maar ik haal het er graag even voor je bij.

Ik denk dat Friendly Ghost het in
Als je meer scheikunde wilt toevoegen aan het proefje is het misschien handig om de aflevering van Mythbusters op te zoeken over Mentos en Cola (huidige seizoen in Amerika). In deze aflevering doen ze tests met verschillende bestanddelen van mentos en cola. Zo vergelijken ze bijvoorbeeld de reactie van gewone spa rood op het toevoegen van mentos en spa rood met toegevoegde aspartaam. Uit hun experimenten bleek dat aspartaam, caffeine en arabische gom de reactie bevorderden.

De belangrijkste drijfveer achter het hele proces is als ik mij niet vergis nucleatie. De mentos heeft een ruw oppervlak, waarop, net als op je champagneglas, een ophoping van CO2 kan ontstaan, waardoor er vanaf de mentos CO2 bellen uit de cola kunnen komen. Doordat de mentos in de cola zinkt, vindt het hele proces onder in de fles plaats. Doordat de reactie erg heftig is (waarschijnlijk ook mede door de andere stoffen in de cola en de mentos), nemen de opstijgende CO2 bellen een groot gedeelte van de cola ook mee uit de fles.
Het filmpje van de Mythbusters is hier te vinden: http://www.youtube.com/watch?v=LjbJELjLgZg&feature=fvw

Berichten: 13

Re: [chemie, fysica] eindwerk mentos cola

en voor de andere vragen?

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [chemie, fysica] eindwerk mentos cola

Hoe zou je de wet van energie toe willen passen? Van welke begin energie ga je uit? Als je dacht dat het met de reactie-energie kon moet ik je teleurstellen...

Verder heb ik van de fysica op dit gebied niet veel verstand. Maar het lijkt me dat de baan nogal afhankelijk is van de wind.

Berichten: 13

Re: [chemie, fysica] eindwerk mentos cola

hebt u dan ideen voor andere onderwerpen voor mijn theorie

Reageer