Plutonium 239

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Plutonium 239

Hallo,

Sinds kort ben ik aan het lezen in het boek: "Atoomsplijting".

Daar las ik een stukje over hoe je een atoombom maakt:

"Het manattan project had als doel het maken van een atoombom, en omhelsde onderzoek in 2 richtingen.

De eerste was het scheiden van uranium 235 van het veel algemenere uranium 238.

Dit was niet gemakkelijk, en was alleen mogelijk met natuurkundige methoden.

Het proces was ingewikkeld en moest vele malen herhaald worden om voldoende uranium 235 te verkrijgen om in een wapen gebruikt te worden.

Hoewel ze in deze richting verder onderzoek deden keken ze ook naar anderen mogelijkheden.

De meest veelbelovende was het maken van een nieuw element dat splijtbaar was.

Dit was mogelijk, want als een kernreactie in een kernreactor werd gestard, zette sommigen neutronen uranium 238 om in plutonium 239, een splijtbaar materiaal.

Het voordeel van deze methode was dat het plutonium dan via scheikundige methoden gescheiden kon worden van uranium.

In december 1942 bouwde Fermie en zijn collega's de eerste kernreactor in Chicago en startte een kernreactie.

Zodra ze bewezen hadden dat het werkte, werd de reactor ontmanteld en werden bij Hanford in de staat Washington grotere reactoren voor de productie van plutonium gebouwd.

Het gezuiverde uranium 235 en het plutonium werden in Los Alamos in wapens verwerkt."

Daaruit heb ik begrepen dat als je met kernfusie

een neutron bij uranium 238 voegt krijg je plutonium 239 .

Daarna kan ik het niet meer volgen: splijten ze dan het plutonium 239 zodat ze uranium 235 krijgen?

Zoja,Wat is dan het andere deel dat overblijft?

Berichten: 111

Re: Plutonium 239

het plutonium wordt ook gespleten zoals het uranium, hier komen neutronen, warmte en andere atomen bij vrij.

Waar jij het over hebt is kweken, als U-235 gespleten wordt komen er neutronen vrij, als die in aanraking komen met U-238 dan wordt door 2 verval processen U-238 omgezet in Plutonium-239, dit wordt weer gespleten. Zo sla je zeg maar 2 vliegen in 1 klap.

Kort samengevat door de splijting van U-235 wordt het niet splijtbare U-238 omgezet in Pu-239 ( wat wel weer splijtbaar is )

ik hoop dat mijn uitleg is overgekomen, het begint laat te worden..

Berichten: 7

Re: Plutonium 239

Bedankt!

Nu kan ik eindelijk weer verder.

Sam

Reageer