If function in excel 2000

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

If function in excel 2000

Hallo,

Ik zoek een formule die, als een gegeven tijd boven een bepaalde tijd komt (bijvoorbeeld na 18:00 uur), een bepaalde waarde geeft. Dus als de ingevoerde tijd later is dan 18:00, dan zou ik als uitkomst '1' willen hebben.

Ik heb al gekeken, maar kom alleen uit de IF-formule. Ik heb namelijk een engelse versie van Excel 2000. Kan het anders ook zo zijn dat dit de oorzaak van mijn probleem is?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: If function in excel 2000

Wat wil je precies? Als het NU na 18:00 uur is, de cel de waarde 1 krijgt en anders 0, of als ik in cel A1 een tijd na 18:00 uur ingeef, de waarde van cel A2 1 wordt en anders 0?

In het eerste geval :

Code: Selecteer alles

=IF((NOW()-TODAY()>TIMEVALUE("18:00:00"));1;0)
In het tweede geval:

Code: Selecteer alles

=IF(A1>TIMEVALUE("18:00:00");1;0)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4

Re: If function in excel 2000

Ger schreef:Wat wil je precies? Als het NU na 18:00 uur is, de cel de waarde 1 krijgt en anders 0, of als ik in cel A1 een tijd na 18:00 uur ingeef, de waarde van cel A2 1 wordt en anders 0?

In het eerste geval :

Code: Selecteer alles

=IF((NOW()-TODAY()>TIMEVALUE("18:00:00"));1;0)
In het tweede geval:

Code: Selecteer alles

=IF(A1>TIMEVALUE("18:00:00");1;0)
Bedankt voor je reactie!

De tweede situatie bedoelde ik, maar daar was ik zelf ook op gekomen. Maar nu krijg ik de melding dat het gedeelte ("18:00:00") niet herkend wordt in de formule. Dat is juist mijn probleem. heeft dit te maken dat ik met excel 200 te maken heb?

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: If function in excel 2000

Hmm... zou kunnen. Heb een beetje gegoogeld, en kwam op dit. Daar melden ze dat het wel op versie 2000 van toepassing is, maar het voorbeeld is wat anders. Ze gebruiken daar de AM PM-notatie. Probeer het eens met dit?

Code: Selecteer alles

=IF(A1>TIMEVALUE("6:00:00 PM");1;0)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: If function in excel 2000

Gewoon info:

@ michiel: werkt het nu of niet? Zo leren anderen ook wat bij.

Deze functie is ergens in Excel geïntroduceerd voor Excel 5 (4 of lager) en nooit gewijzigd. Heeft dus niets te maken met Excel 2000 of taalversie, maar mogelijk (hier niet erg waarschijnlijk) met de "regional settings" in Windows.

De wijze waarop tijd separators worden verstaan (en andere) hangen af van de Regional (International) settings (via controle paneel in Windows).

Normaal verstaat de functie beide 18:00:00 of 6:00:00 PM, maar dit is eenvoudig te checken via getal formatering (tijd-formatering) van de cellen.

Zo ook de lijst separator:

Ger zijn CPU staat op een Europese instelling met puntkomma ";" als separator.

=IF((NOW()-TODAY()>TIMEVALUE("18:00:00"));1;0)

Een typische Amerikaanse instelling is de komma als separator

=IF((NOW()-TODAY()>TIMEVALUE("18:00:00")),1,0)

Dit laatste heeft echter niets met het probleem te maken, want bij afwijkende lijstseparator wordt de formule gewoon niet als juiste functie herkent (of als tekst, of invoeren geweigerd).
Eric

Reageer