Wanneer spreken we van een geweten?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 22

Wanneer spreken we van een geweten?

Ik ben benieuwd naar de ideen die julie hebben over het geweten(of je besef, je ziel hoe je het ook noemen wilt). Met geweten bedoel ik het besef dat je bent wie je bent.

Hebben alle levende wezens een geweten? Welke dieren wel en welke niet? Wanneer kan je spreken van een geweten? Hoe is het geweten ontstaan?

Ik heb ooit een theorie gehoord, dat het geweten is ontstaan op het moment dat de mens is begonnnen met "egoistisch denken".

Alle dieren handelen zonder twijfelen in het belang van de soort. Maar de mens is op een gegeven moment zo slim geworden dat we meer aan ons eigen belang zijn gaan denken ipv het belang van de soort. En op dit punt zou dan het geweten zijn ontstaan.

Deze theorie lijkt me een mogelijkheid maar er zijn meerdere mogelijkheden natuurlijk. Nu ben ik benieuwd naar julie ideen. Heeft het mischien te maken met "het in staat zijn om over de toekomst na te denken"?

Kom maar op met de theorieen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wanneer spreken we van een geweten?

Ik ben benieuwd naar de ideen die julie hebben over het geweten(of je besef, je ziel hoe je het ook noemen wilt). Met geweten bedoel ik het besef dat je bent wie je bent.
Da's een heel andere betekenis dan wat doorgaans onder "geweten" verstaan wordt.
nlsander schreef:Ik heb ooit een theorie gehoord, dat het geweten is ontstaan op het moment dat de mens is begonnnen met "egoistisch denken".

Alle dieren handelen zonder twijfelen in het belang van de soort. Maar de mens is op een gegeven moment zo slim geworden dat we meer aan ons eigen belang zijn gaan denken ipv het belang van de soort. En op dit punt zou dan het geweten zijn ontstaan.
Benieuwd waar die theorie vandaan komt... Dieren hebben geen besef van "het belang van de soort" en het lijkt me dan ook dat ze primair op zelfbehoud gericht zijn, wat de soorten die we vandaag zien ten goede gekomen moet zijn.

Ik vrees dat dit nogal naar de filosofische kant zal trekken en wat te weinig psychologie zal worden.

Berichten: 111

Re: Wanneer spreken we van een geweten?

er zijn genoeg dieren die handelen in het belang van hun soort, neem als voorbeeld bijen, als ze steken gaan ze dood, maar ze kunnen er wel andere soortgenoten mee redden. Verder moet je eerst goed uitleggen wat je nu precies met geweten bedoeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Wanneer spreken we van een geweten?

nlsander schreef:Ik ben benieuwd naar de ideen die julie hebben over het geweten(of je besef, je ziel hoe je het ook noemen wilt). Met geweten bedoel ik het besef dat je bent wie je bent.

Hebben alle levende wezens een geweten? Welke dieren wel en welke niet? Wanneer kan je spreken van een geweten? Hoe is het geweten ontstaan?

Ik heb ooit een theorie gehoord, dat het geweten is ontstaan op het moment dat de mens is begonnnen met "egoistisch denken".

Alle dieren handelen zonder twijfelen in het belang van de soort. Maar de mens is op een gegeven moment zo slim geworden dat we meer aan ons eigen belang zijn gaan denken ipv het belang van de soort. En op dit punt zou dan het geweten zijn ontstaan.

Deze theorie lijkt me een mogelijkheid maar er zijn meerdere mogelijkheden natuurlijk. Nu ben ik benieuwd naar julie ideen. Heeft het mischien te maken met "het in staat zijn om over de toekomst na te denken"?

Kom maar op met de theorieen.
Hier kun je mijn mening hierover lezen, alsook die van enkele anderen:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=104517
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wanneer spreken we van een geweten?

er zijn genoeg dieren die handelen in het belang van hun soort, neem als voorbeeld bijen, als ze steken gaan ze dood, maar ze kunnen er wel andere soortgenoten mee redden.
Goed punt, ik ging dus te kort door de bocht.
Verder moet je eerst goed uitleggen wat je nu precies met geweten bedoeld.
Da's aan de TS.
Jona444 schreef:Hier kun je mijn mening hierover lezen, alsook die van enkele anderen:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=104517
Ik zie dat je daar nog een reactie van me te goed hebt. Komt eraan. Ik wacht even af, maar het kan zijn dat ik nog e.e.a. samenvoeg. Moet nog even kijken hoe precies.

Berichten: 13

Re: Wanneer spreken we van een geweten?

Hoi!

Ik studeer alleen maar toegepaste psychologie maar wij hebben bij algemene psychologie gezien dat het effectief het geval is dat mensen met een zwarte huidskleur in een "zwart" land een lager IQ hebben dan mensen uit de Westerse en Aziatische wereld.

Wij hebben toen gezien dat dit kan komen doordat de IQ-testen niet culture fair zijn (hoewel de RAVEN zijn best wel doet blijven er Westerse elementen en dergelijke inzitten).

Ook zagen wij dat aziaten en westerse proefpersonen wel nek aan nek gingen.

Maar er is bijvoorbeeld ook bewezen dat mensen die op het platteland wonen gemiddeld ook een lager IQ hebben dan mensen in de stad.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van het feit WAT je in het dagelijkse leven nodig hebt om op een adequate manier de dag door te komen.

Iemand die bijvoorbeeld op het platteland in texas woont op een "farm" heeft geen uitgebreide kennis nodig van de aandeelmarkt e.d zal hoogst waarschijnlijk minder uiteenlopende ervaringen meemaken en misschien geen wiskundige of taalproblemen moeten oplossen.

vergelijkbaar met het use-it or lose-it model dat word gehanteerd bij de gedragsneurowetenschappen.

En ik denk niet dat pigment daar enige rol in speelt, als je bijvoorbeeld elke dag zonnebankt verlaagt je IQ daar dan van omdat je dan toevallig bruiner bent?

Ik ben zelf blank en Westers maar ik ken ook zwarte Westerse personen die even goed scoren op IQ testen, dus ik denk dat dit vooral met het gebruiken van bepaalde vaardigheden te maken heeft die toevallig mee in de westerse IQ testen zijn gegoten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wanneer spreken we van een geweten?

Eh... Waarom dit bericht in dit topic? Heeft er weinig mee te maken, toch? Ik wacht even af, misschien zie ik de relatie gewoon niet, maar anders verplaats ik deze reactie naar een ander topic.

Nu even inhoudelijk: Afrikanen zullen ongetwijfeld inderdaad lager scoren op een Westerse IQ-test. Dat betekent niet dat hun IQ lager is, dat betekent dat die test niet gebruikt kan worden om het IQ van die mensen op een correcte manier te meten.

Soms geeft alleen al het materiaal enorme verschillen. Een IQ-test voor kinderen met pen en papier bevoordeelt kinderen die daaraan gewoon zijn. Afrikaanse kindjes doen het dan beduidend slechter. Hetzelfde testen met ijzerdraad en de resultaten keren om. Hetzelfde testen met klei en de resultaten lopen veel meer gelijk.

Maar IQ moet intelligentie testen, niet handvaardigheid. De handigheid met het materiaal zou dus geen verschil mogen opleveren. Op dezelfde manier moet intelligentie, indien gedefinieerd als cultuur-onafhankelijk, getest worden met een aangepaste IQ-test.

Reageer