De planetoïde theorie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 18

De planeto

Volgens een vriend...

Er zou een planetoïde zijn die om de 27 miljoen jaar tussen de aarde en de zon staat (een enorme baan beschrijft dus...). Volgens velen is dit een uitleg voor het uitsterven van verscheidene evolutia (of hoe zou ik het beter noemen?)...

Weet iemand hier meer over?

Berichten: 126

Re: De planeto

De naam van deze ster is Nemesis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nemesis_%28star%29

Berichten: 151

Re: De planeto

Sado schreef:De naam van deze ster is Nemesis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nemesis_%28star%29


Dat lijkt mij niet handig. Onze zon is ook een ster en voorzover ik weet kruisen zonnestelsels elkaars baan niet. Het zal dus toch echt om een planetoïde gaan...

Berichten: 106

Re: De planeto

Ze kruisen elkaars baan ook niet, maar ze kunnen wel invloed uitoefenen door middel van hun gravitatiekracht. Als Nemesis dichterbij ons zonnestelsel komt (ze hoeft dus niet eens binnen te komen) dan trekt ze veel spullen uit de Oort wolk naar zich toe. Gaat ze weg, dan neemt de zwaartekracht van onze Zon toe en is er dus kans dat er kometen in ons zonnestelsel gaan rondzweven. Dat staat ook in die tekst:
Nemesis periodically (roughly every 26 million years), passes through a denser region of the Oort cloud, disrupting the orbits of comets, and sending millions into the inner solar system and potential collision with the Earth
Die andere theorie (over galactische oscillatie) ken ik ook en die klinkt ook aannemelijk. Het lijkt me moeilijk voor te stellen dat de Melkweg sereen en stabiel is. Alles beweegt en iedere kleine beweging heeft (indirect) invloed op het gedrag van de spullen in de Oort gordel.
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Berichten: 151

Re: De planeto

... tussen de aarde en de zon staat...


Hier reageerde ik dus op.

Berichten: 32

Re: De planeto

Wanneer is de volgende keer dat hij passeert, iemand?

Reageer