Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 76

Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

Hallo, ik ben bezig met deze metaaldetector in elkaar te stoppen (aangezien de echte nogal prijzig zijn.)

http://www.easytreasure.co.uk/bfo.htm

Maar ik vind nergens koperdraad van 0.25 mm, maar wel van 0.4 mm. Zou dit een verschil uitmaken om de spoelen te maken? (de tweede is bijna 2 * zo dik als de eerste, dus is de weerstand bijna 4 keer zo klein als ik mij niet vergis. Moet ik dan de draad langer maken en meer windingen doen? Maar dat beïnvloedt dan de frequentie.)

En dan nog een vraagje uit interesse, hoe wordt de frequentie beïnvloed door de diameter en het aantal windingen van de spoelen? Want er staat dat ik voor het kleine spoeltje van 125 windingen moet beginnen en dan verminderen tot de frequentie het zelfde is als die van de eerste spoel.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

Wat ik zo kan verzinnen:

Ga even bij een brommerboer langs, het liefst eentje met wat jaartjes ervaring. Goede kans dat hij 'vroeger' nog bobines heeft gewonden of een oude heeft liggen. Wie weet is de draad goed ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12.262

Re: Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

In hoofdlijnen is het aantal windingen bepalend voor de zelfinductie van de spoel, en dat lijkt me hier de belangrijkste eigenschap. Uiteraard zal je spoel door het dikkere draad iets groter worden, wat wel een marginaal effect heeft op de zelfinductie... maar of dat in deze toepassing enig probleem is betwijfel ik.
Victory through technology

Berichten: 76

Re: Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

Is een brommerboer iemand die specifiek brommers verkoopt? Ik zal eens in de telefoonboek kijken, maar ik denk niet dat er een in de buurt is.

zet ik er dan ook het best een weerstand bij om het verschil te compenseren? als ik de dikkere draad gebruik.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

Koperlakdraad in de diameter 0,25 mm is inderdaad niet erg gangbaar. Maar 0,3 mm wel.

En zoals eerdere posters al aangaven, het gaat om de zelfinductie van de spoel, en die wordt nauwelijks beïnvloed door de draaddikte.

Berichten: 76

Re: Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

Ik heb het controle circuit gesoldeerd en ik vraag me eigenlijk af hoe jullie (zijnde mensen die iets van elektronica kennen) zo'n PCB maken. Op het internet vind ik niks anders dan dat mensen die met een soort printmachienes maken of dat ze die etsen. Bij gebrek aan die dingen en kennis over een andere manier heb ik gaten in een oude CD (waarvan het aluminium laagje weg was) geboord en zo al mijn conponentjes erop gezet en via restjes van elektriciteitsdraden aan elkaar verbonden.

Morgen ga ik om de koperdraad voor de spoelen. Zou ik nu het best ook 2 weerstanden kopen om het verschil in weerstand te compenseren? (Ik heb het snel eens uitgerekend en het zou 0.06 ohm zijn wat eigenlijk niet veel is.)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

....ik vraag me eigenlijk af hoe jullie (zijnde mensen die iets van elektronica kennen) zo'n PCB maken.
Mensen die de spullen er voor hebben ontwerpen en etsen hun eigen printkaarten.

Maar je kunt ook z.g. baantjesprint kopen, of een ander soort experimenteerprint. Daar moet je nog wel het een en ander aan fröbelen om het bruikbaar te maken, maar het bespaart je het gedoe met het etsen.

Extra weerstand in serie met de spoelen is overbodig. Het gaat bij die spoelen om de zelfinductie. De ohmse weerstand is van ondergeschikt belang en doet er eigenlijk niks toe.

Berichten: 12.262

Re: Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

Printjes etsen is nog een aardig karweitje, en voor simpele schakelingen als deze niet nodig. Het handigste is denk ik werken met gaatjesboard met soldeereilandjes. De verbindingen leg je dan met draadjes aan de onderkant naar wens. Bijv zoiets: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?a...p;productId=427
Victory through technology

Berichten: 76

Re: Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

Dat gaatjesbord ziet er interessant uit, veel handiger dan een oude cd.

Misschien moet ik een nieuwe topic starten, maar ik heb nog een vraagje. Normaal moet ik een kleine spoel in een soortement koppelstuk voor buizen steken om de frequentie te "stemmen" van één van de spoelen zodat de frequenties gelijk worden.

dit: Afbeelding

Ik ben binnengesprongen in alle "Doe het zelf" winkels in de buurt, maar ze hebben dat ding niet.

Hoe werkt dat nu eigenlijk?

Vervormt die metalen ring het magnetisch veld rond de spoel waardoor de inductie verandert en dus ook de frequentie?

Kan ik dan gewoon een ander plastic buisje gebruiken en er een metalen ring over schuiven?

Berichten: 12.262

Re: Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

Het is idd een manier om de zelfinductie van die spoel te regelen. Het schroefdaad is wel handig als je het nauwkeurig wilt doen, maar het hoeft niet per se op identieke manier opgebouwd te worden. Je kunt het trouwens net zo goed oplossen door in de referentie een vaste spoel te nemen en het in te stellen met een variable condensator (trimmer), lijkt mij een logischer aanpak.
Victory through technology

Berichten: 76

Re: Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

Interessant, ik denk dat ik zo'n variabele condensator heb. alleen weet ik niet of hij groot of klein genoeg is en ik vind er niets van op het internet.

Er staat " 8606" op en vanboven zijn er 4 schroefjes met c1, c2, c3 en c4 erop vermeld. Aan de grote scroef vanonderen kan ik maar beperkt draaien en een paar van die plaatjes vanbinnen zien er verdacht scheef uit (hij is bijna 25 jaar oud)

En het geval ziet er ook ingewikkelder uit dan de foto's van op het internet. Er zijn een viertal groepjes van elks 4 plaatjes die in verschillende richtingen zijn gedraaid.

Zou dat daarmee lukken?

Zoja, welke aansluiting moet ik gebruiken? Er zijn 4 pinnetjes aan de hoeken aan de onderkant en 2 platte uitsteeksels aan 2 "ribben" aan de onderkant. Aan de bovenkant zijn er ook 2 uitsteeksels van denk ik messing.

Werkt een variabele weerstand ook? Want in wisselstroom is een condensator toch ook een weerstand had ik gelezen in een boek.

En voor het geval ik de ring toch nog nodig heb, moet die ring van messing zijn? Of is koper of ijzer ook goed?

Berichten: 76

Re: Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

Zeg me aub als ik een nieuwe "topic" moet starten voor dit bericht.

Ik heb alles eens aan elkaar gehangen(behalve het stem mechanisme), maar in de plaats van iets dat lijkt op dit , is het eerder een 20 tal onregelmatige tikjes en dan stilte.

Ik heb de schakeling nagekeken en er zitten geen fouten in, het is misschien wel slordig, maar alle connectietjes zijn goed gemaakt en geen enkel stukje draad raakt een ander aan dat er niet mee moet verbonden zijn.

Ik heb alle weerstanden gecontroleerd en ze zijn allemaal in orde behalve 2 lastigaards die 7.5 kOhm zijn in plaats van de 10 kOhm die ze volgens hun kleurtjes moeten zijn. (het zijn oude weerstanden)

Zou mijn probleem daaraan kunnen liggen?

Of ligt het misschien aan het probleem dat de 2 spoelen te dicht bij elkaar zijn? (zo'n 30 cm Ik moet alles nog een plaats geven, het was voor te testen)

Berichten: 12.262

Re: Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

Het is lastig te zeggen wat het probleem is. Het geluid dat je zou moeten horen is het frequentieverschil tussen de twee kringen. Het lijkt me sterk dat dat bij toeval ongeveer 0 is waardoor je alleen een paar tikjes krijgt... maar het zou met gemak zo groot kunnen zijn dat het niet meer hoorbaar is.

Met een scope is dat heel snel uit te vogelen - mocht je iemand kennen die vaker aan electronica werkt dan is dat verreweg het simpelste.
Victory through technology

Berichten: 76

Re: Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

Ik heb juist er iets aan ontdekt.

Soms als ik het aanschakel hoor ik geen getik (het is zoals een auto die niet start, ik moet eerst een aantal keer contact maken en dan begint hij lawaai te maken), maar weldegelijk een heel hooge toon. Ik schat rond de 15 000 hertz. (en het zo mij toch verwonderen dat die "Beat" zo hoog ligt.) Bij een stuk metaal verhoogt de toon nog meer.

Alleen zou de frequentie normaal rond de 104 hertz moeten zijn volgens die tutorial. Er staat ook dat ik windingen van de kleine spoel moet doen tot de beats verdwijnen (het verschil wordt dan 0 waarsheinlijk). Alleen, als ik windingen wegdoe zoals gezegd, verhoogt de frequentie nog meer.

Ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik meer windingen doe.

Berichten: 76

Re: Vraagje over de koperdraad van een metaaldetector

Het is mij ook opgevallen dat het juist het omgekeerde geval is als in het filmpje. Er is een hoog geluid en als de spoel een stuk metaal nadert zakt de toon. (tot hij uitvalt en ik weer een minuut mag staan prutsen om het spellement terug in gang te krijgen.)

En om een of andere reden wil hij niet aanschieten met een grotere spoel. Ik had 130 windingen zitten op die die er te weinig blijkt te hebben, als ik dat omhoog deed tot 135 (Ik had maar zoveel draad over om verder te wikkelen) zakte de frequentie wel een beetje.

Helaas wil de detector niet in gang schieten met mijn nieuwe spoel van 150 windingen.

Reageer