Mutatie h1n1?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Mutatie h1n1?

Zoals jullie vast wel weten is begin maart de Mexicaanse griep opgedoken in Mexico, vermoedelijk bij het bedrijf Granjas Carroll de Mexico in La Gloria dat één van de grootste fokkers is van varkens ter wereld. Vanuit daar heeft het dus binnen enkele maanden om zich heen gegrepen en is nu in vrijwel heel de wereld aanwezig. Ik vraag me toch enigszins af waar dit nou vandaan komt en hoe een mutatie naar een dodelijke variant nou tot stand komt. Want H1N1 is sinds 1919 niet meer actief zover ik weet, en eerlijk gezegd had ik eerder gedacht dat H5N1 een pandemie zou kunnen veroorzaken, maar nu duikt H1N1 ineens op.

Wat ik mij toch een beetje afvraag is waarom dit soort dodelijke viruseen in landen zoals Mexico, Hong Kong, Indonesie geboren worden? Ligt dit aan het klimaat, hygiëne, omgang met dieren?

Hoe is H1N1 tot stand gekomen? Zover ik weet was er eerst een griep daar in Mexico die enkel onder de varkens heerste, maar om één of andere reden oversloeg op de mens. Hoe kan dat? In Nederland werken we toch ook vaak genoeg met varkens en hier is nog nooit een virus gemuteerd. Het blijft toch wel mysterieus hoe een dierenvirus kan overstappen op de mens.

En tot slot, in hoeverre verschilt dit nieuwe virus met de vogelgriep (H5N1)?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Mutatie h1n1?

Heb je hier wat aan?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer