Geleiding bij 0K mogelijk? (supergeleiding)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Geleiding bij 0K mogelijk? (supergeleiding)

Er onstaat een supergeleider bij verschillende materialen vlak bij het nulpunt. Maar is geleiding mogelijk bij 0K? Omdat dan eigelijk alles stil zou staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Geleiding bij 0K mogelijk? (supergeleiding)

bij supergeleiding word een springpunt(vaak dicht bij 0K) over schreden en vanaf daar is het supergeleidend.

Stel ik heb een stof A , met sprongpunt 5K

dan is hij ook onder 5K supergeleidend.

dus in theorie ook bij 0K.

maar 0K kan niet berijkt worden.

Berichten: 104

Re: Geleiding bij 0K mogelijk? (supergeleiding)

natuurlijk, maar het is wel nog niet experimenteel bewezen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Geleiding bij 0K mogelijk? (supergeleiding)

Voor zover ik weet gaan alle vastestof-fysische theorieen ervanuit dat bij 0K er geen geleiding meer is (technisch: de limiet van R voor T->0 gaat naar 0). Maar goed, dat is academisch, omdat 0K nooit bereikt kan worden.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 336

Re: Geleiding bij 0K mogelijk? (supergeleiding)

Als je het gehele systeem in ogenschouw neemt kan er bij geleiding natuurlijk nooit sprake zijn van 0K, immers geleiding vind plaats om het systeem in een lagere energie toestand te krijgen. Het is dus nog niet in de laagste toestand, dus kan het onmogelijk de temperatuur 0K hebben.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 2

Re: Geleiding bij 0K mogelijk? (supergeleiding)

Voor zover ik weet gaan alle vastestof-fysische theorieen ervanuit dat bij 0K er geen geleiding meer is (technisch: de limiet van R voor T->0 gaat naar 0). Maar goed, dat is academisch, omdat 0K nooit bereikt kan worden.


Maar dit vind ik raar. Je zegt dus dat bij 0K geen geleding meer mogelijk is omdat alle electroden dan zouden stil staan. Maar als een stof supergeleidend word bij een temp van bv 5K gaan dan de electroden ook op de hoogste snelheid. En dan zouden ze met maar 5K verschil (bij 0 dus) stil staan??

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Geleiding bij 0K mogelijk? (supergeleiding)

Maar dit vind ik raar. Je zegt dus dat bij 0K geen geleding meer mogelijk is omdat alle electroden dan zouden stil staan. Maar als een stof supergeleidend word bij een temp van bv 5K gaan dan de electroden ook op de hoogste snelheid. En dan zouden ze met maar 5K verschil (bij 0 dus) stil staan??


Ik weet niet zeker of electronen ook stil staan bij 0K.

Ze hebben in hun baan geen enkele weerstand. dus waarom zouden ze stil gaan staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Geleiding bij 0K mogelijk? (supergeleiding)

Antoon schreef:Ik weet niet zeker of electronen ook stil staan bij 0K.

Ze hebben in hun baan geen enkele weerstand. dus waarom zouden ze stil gaan staan?
Sommige wetenschappers menen inderdaad dat bij 0 Kelvin alle deeltjes stilstaan, ik geloof daar niet zo in, want staat bij 0 Kelvin lichtstil?

dan zouden we licht dus kunnen afkoelen?

Is temperatuur niet typisch iets dat wij aan atomen hebben toegekent?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Geleiding bij 0K mogelijk? (supergeleiding)

ja volgens mij wel.

Maar volgens mij tot gehele atomen, en niet tot delen ervan.

Ik heb een bewijs bedacht dat niet alles stilstaat.

De protonen, bestaan uit quarks, die met hogesnelheid bewegen, en door die bewegen krijgen protonen een deel van hun massa.

Ook bij 0K weegt een proton gewoon izjn gewicht(ongeveer)

des bij 0K staan de moleculen wel stil(ten opzichte van elkaar)

electronen zijn volgens het huidige model net zo fundamenteel als quarks.

dus die zullen niet stil gaan stil gaan staan volgens mij.

Maar dit is allemaal maar zelf verzonnen en kan heel goed niet kloppen.

let er wel op dat als het al klopt slechts theorie is, want 0K kan niet berijkt worden

Reageer