Vraag over uitgestorven soorten.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Vraag over uitgestorven soorten.

Regelmatig lees ik in populair wetenschappelijke lectuur het gegeven dat 99% van alle

soorten die in de geschiedenis van onze planeet hebben geleefd zijn uitgestorven. Hoe dit wordt

vastgesteld is mij echter niet helemaal duidelijk. Dat er 99 keer zoveel gefossiliseerde soorten ontdekt zijn dan

levende soorten lijkt mij sterk.

Iemand een antwoord??

Berichten: 106

Re: Vraag over uitgestorven soorten.

Hoi,

Je lijkt te denken dat de paleontologie alle ooit bestaan hebbende diersoorten reeds heeft opgegraven en gecategoriseerd. Dat meen je toch niet echt. Het sleutelwoord in deze is dan ook extrapolatie. Neem b.v. de mensachtigen: Daar alelen al van zijn voor de afgelopen 10 miljoen jaar een tiental, twintigtal soorten gevonden. Deze passen echter evolutionair gezien niet aan elkaar. Er ontbreken minstens zoveel soorten die het plaatje zouden moeten complementeren. Dus alleen al van de mensachtigen, waar er nog maar 1 soort van leeft, zijn er sowieso al in de laatste 10 miljoen jaar een 20 tot 40 tal van uitgestorven. Aangezien 10 miljoen jaar evolutionair gezien verrekte kort is, is die 99% zelfs nog een voorzichtige schatting.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Vraag over uitgestorven soorten.

Indien een van de aannames die aan de basis liggen van deze extrapolatie incorrect blijken te zijn kan die 99% dan ook niet zwaar overdreven zijn?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 106

Re: Vraag over uitgestorven soorten.

Indien een van de aannames die aan de basis liggen van deze extrapolatie incorrect blijken te zijn kan die 99% dan ook niet zwaar overdreven zijn?


Dat kan. Als er niks van klopt dan klopt er niks van. Ik denk echter dat de vraag is hoeveel negens er achter de komma moeten. Niet of het 99 of 50% is. Maar of het 99,9 of 99,99% is. Heb je wel enig idee hoeveel soorten er hebben geleefd. De meeste soorten houden het maar een paar miljoen jaar vol. En dat over een periode van ruim 3 miljard jaar. Iedere moment opname (dus ook het nu) is dan maar een fractie van het geheel.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Vraag over uitgestorven soorten.

Dat kan. Als er niks van klopt dan klopt er niks van. Ik denk echter dat de vraag is hoeveel negens er achter de komma moeten. Niet of het 99 of 50% is. Maar of het 99,9 of 99,99% is.
Geen idee, ik denk persoonlijk eerder dat het (veel) minder is dan (veel) meer. Maar op grond van de daadwerkelijke feiten is er bar wenig over te zeggen zonder speculatief te worden.
Heb je wel enig idee hoeveel soorten er hebben geleefd.
Nee. Maar ik denk dat niemand dat kan weten, zelfs niet met een hele grote fout marge.

Hell, ik heb eigenlijk geen idee wat nu exact het begrip "soort" moet voorstellen als
De meeste soorten houden het maar een paar miljoen jaar vol. En dat over een periode van ruim 3 miljard jaar. Iedere moment opname (dus ook het nu) is dan maar een fractie van het geheel.
Wederom, is dit een conclusie de gebaseerd is op een interpretatie van zeer beperkte feitelijke data, een interpretatie die voor het grootste deel gebaseerd is op speculative aannames en niet daadwerkelijke feiten.

Wat ik probeer duidelijk te maken men slechts heel weinig daadwerkelijk "weet" en dat het meeste dat jij beschrijft eerder gebaseerd is op (momenteel onbewijsbare, moeilijke weerlegbare of te bevestigen) hypothesen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 106

Re: Vraag over uitgestorven soorten.

Ik begrijp je punt qrnlk. Althans, je punt is denk ik: Hoe kan je nou ook maar iets stellen, als het niet eens duidelijk is wat nu precies een soort is. En als het van levende "soorten" als discutabel is, dan geldt dat dubbel en dwars voor fossielen.

Zit wel wat in. Ik ben het met je eens dat "soort" meestal een vaag en arbitraire grens is.

Maar of je nu b.v. als definitie hanteert:

1. Alleen leden van een soort kunnen onderling kruisen. (wat het aantal soorten aardig reduceert)

2. Alleen leden van een soort kunnen onderling vruchtbare nakomelingen voortbrengen.

Of b.v.

3. Duidelijk verschillende groepen (qua gedrag en uiterlijk) die onderling wel vruchtbare nakomelingen kunnen voortbrengen, maar dit nagenoeg niet doen vanwege te grote verschillen. Niet alleen in geografische afstand.

Etc.

Wat je niet schrijft, is wat ook nog eens het geval is, welke definitie je ook gebruikt, soorten zijn in de tijd gezien heel lastig te onderscheiden.

Zou een moderne koe volgens definitie 3 nog van dezelfde soort zijn als de os van 2000 jaar geleden? En hoe bepaal je zoiets voor definitie 1 en 2? Wanneer is een soort niet meer wat het geweest is? Feitelijk is er nooit een punt te bepalen, maar zou je -in theorie althans- wel kunnen bepalen dat lid A, van 20000 jaar geleden niet meer tot dezelfde soort behoort als lid B van 10 jaar gelden. Dit terzijde.

Magoed, mijn punt is, dat hoe je definitie ook is, of er nu veel, heel veel, of vreselijk veel soorten bestaan. In de afgelopen 3,5 miljard jaar zijn er veel gekomen en gegaan. Dat kan je rustig stellen bij iedere definitie die je hanteert. En elke moment opname, zeker de huidige, is daar een fractie van.

Reageer