Wat is het effect van wisselende werktijden ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 926

Wat is het effect van wisselende werktijden ?

Ik ben betrokken bij een project hier in Denemarken. En groep werknemers heeft mij gevraagd om het volgende te onderzoeken.

Het betreft een groep mensen, die in een fabriek werken en zich bezig houden met de verwerking van proteïne. Thans werken ze met 2 ploegen, een dagploeg en een nachtploeg. Men werkt 12 uur per shift (incl pauzes) .

Op weekbasis is dit 37 uur. Dit verloopt prima, men is tevreden.

Met het aantrekken van een nieuwe chef (oktober 2008) wil deze nu het volgende doen.

De dagploeg dient nu ook s-nachts te werken en de nachtploeg overdag, 2 weken een dagdienst en 2 weken een nachtdienst en zo vervolgens, ook weer 12 uur per shift.

De reden is dat de nieuwe chef de nachtploeg niet ziet, deze werkt van 07.00-15.30 uur.

De werknemers willen dit niet, vooral de mensen die een relatie en kinderen hebben.

Ik wil graag weten wat de impact is van deze aanpak. Ik denk zelf dat er meer ziekmeldingen zullen komen, een hogere vermoeidheidsgraad en conflicten in de relationele sfeer.

Zijn er verwijzingen te geven naar literatuur en/of meningen ic ervaringen ? Misschien ook iets juridisch.

Mocht je meer willen weten dan hoor ik dit wel.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat is het effect van wisselende werktijden ?

Nachtwerk is sowieso ongezonder (beduidend meer ziekte en vermoeidheid, inderdaad), dus is het logisch dat degenen die nu de dag werken de nacht niet willen doen. En voor degenen die de nacht doen, zijn wisselende shifts ook niet ideaal, zo blijkt:
Fewer problems are encountered with the fixed-shift system than with the rotating-shift system, even when the fixed shift occurs at night. Workers permanently assigned to one shift are more likely to adjust to a new diurnal rhythm. With the rotating-shift system, workers must readjust every week or so, whenever the shift schedule is changed, and this system does not give the body time to adjust to one schedule before being forced to begin another.

There are (...) ways to alleviate some of the problems associated with shift work. When the rotating-shift system must be used, the changes from one shift to another should be made as seldom as possible - for example, every month instead of every week. Another way to ease the change from one shift to another is to lengthen the time off between shift changes. A longer interim period makes the change less abrupt and allows employees to rest before starting a new schedule.
Bron: Schultz, D. & Schultz, S.E., Psychology & Work Today (9th edition), Pearson Education International
Managers and policy makers who are responsible for writing and enforcing rules regarding employee work hours must address the specific issues of a 24-hour work force in order to succeed and benefit from such a labor force. Although addressing these issues may require some investment up front for training and other measures, the bottom line is that improved sleep in workers may lead to improved productivity. In fact, to ignore the needs of the shift worker is reckless and irresponsible when you consider that billions of dollars in yearly costs, thousands of deaths, and some of the most notorious of modern catastrophes such as the failure of the Space Shuttle Columbia and the crash of the Exxon Valdez have been attributed to human fatigue.
Bron: http://www.sleepfoundation.org/article/sle...-work-and-sleep

De chef moet even goed nadenken: of hij moet af en toe wat slaap opofferen om de nachtploeg te zien, of hij voert de roterende shifts in voor een hele hoop mensen, met meer risico's op ongevallen, meer ontevredenheid, meer absenteïsme en minder productiviteit tot gevolg.

Voor de wettelijke kaders zul je op het rechtenforum moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Wat is het effect van wisselende werktijden ?

Ik vermoed dat de motivatie van de chef een drogreden is, overdag komt hij nu 1 maal langs en na een gesloten vraag of alles ok is verdwijnt hij weer.

De rest gaat via instructies op een bord, er hangen er nu een stuk of 10 !!!

Op de schaal van Blake en Mouton scoor ik hem als vlek tussen 1.1 5.5 en 9.1.

IQ nivo iets van mavo havo, is beslist een zekerheidszoeker, van mensen weet hij 'niets' af, in ieder geval niet professioneel
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Wat is het effect van wisselende werktijden ?

ypsilon schreef:Nachtwerk is sowieso ongezonder (beduidend meer ziekte en vermoeidheid, inderdaad), dus is het logisch dat degenen die nu de dag werken de nacht niet willen doen. En voor degenen die de nacht doen, zijn wisselende shifts ook niet ideaal, zo blijkt:

Bron: Schultz, D. & Schultz, S.E., Psychology & Work Today (9th edition), Pearson Education International

Bron: http://www.sleepfoundation.org/article/sle...-work-and-sleep

De chef moet even goed nadenken: of hij moet af en toe wat slaap opofferen om de nachtploeg te zien, of hij voert de roterende shifts in voor een hele hoop mensen, met meer risico's op ongevallen, meer ontevredenheid, meer absenteïsme en minder productiviteit tot gevolg.

Voor de wettelijke kaders zul je op het rechtenforum moeten zijn.
Dat houdt in dat pdf geen enkele managementstijl effectief is daar de omstandigheden bepalender en sterker zijn. Je kunt ook geen mensen selecteren op deze shifts. Is dat zo ?
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat is het effect van wisselende werktijden ?

Dat houdt in dat pdf geen enkele managementstijl effectief is daar de omstandigheden bepalender en sterker zijn. Je kunt ook geen mensen selecteren op deze shifts. Is dat zo ?
[off-topic] Wat is "pdf"? Bij mij staat dat voor "portable document format" of voor "probability density function" ;) [/off-topic]

Je kunt wel degelijk mensen selecteren op shifts. Onderzoek toont wel dat shiftwerk gewoon meer eist van lichaam, concentratievermogen, ... Shiftwerk is natuurlijk ook gebruikelijker in "zwaarder" werk. Kantoorjobs zijn veel vaker "nine to five". Anderzijds kan echter opgemerkt worden dat er best wat verschil zit op het slaap-waakritme van mensen: sommigen functioneren beter 's morgens vroeg, anderen 's avonds laat. Die mensen kunnen misschien heel goed functioneren in shiftwerk.

Veel leiderschapstheorieën houden rekening met het effect van omstandigheden. Dat moet ook wel: je mag zo effectief managen als je wil, als je mensen moe zijn doet dat niet uit. Anyway: in de eerste quote staan manieren waardoor het systeem met roterende shifts draaglijker gemaakt kan worden. Dat zijn dingen om rekening mee te houden als er geen alternatief is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat is het effect van wisselende werktijden ?

[off-topic] Wat is "pdf"? Bij mij staat dat voor "portable document format" of voor "probability density function" ;) [/off-topic]


[off-topic] Ik denk een niet geaccepteerde afkorting van per definitie [/off-topic]
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Wat is het effect van wisselende werktijden ?

ypsilon schreef:[off-topic] Wat is "pdf"? Bij mij staat dat voor "portable document format" of voor "probability density function" ;) [/off-topic]

Je kunt wel degelijk mensen selecteren op shifts. Onderzoek toont wel dat shiftwerk gewoon meer eist van lichaam, concentratievermogen, ... Shiftwerk is natuurlijk ook gebruikelijker in "zwaarder" werk. Kantoorjobs zijn veel vaker "nine to five". Anderzijds kan echter opgemerkt worden dat er best wat verschil zit op het slaap-waakritme van mensen: sommigen functioneren beter 's morgens vroeg, anderen 's avonds laat. Die mensen kunnen misschien heel goed functioneren in shiftwerk.

Veel leiderschapstheorieën houden rekening met het effect van omstandigheden. Dat moet ook wel: je mag zo effectief managen als je wil, als je mensen moe zijn doet dat niet uit. Anyway: in de eerste quote staan manieren waardoor het systeem met roterende shifts draaglijker gemaakt kan worden. Dat zijn dingen om rekening mee te houden als er geen alternatief is.
Ik was even te ver, ik spitste eea toe op de werkelijkheid van dit bedrijf. De huidige ploeg gaat deze verandering meemaken en bij het aantrekken van nieuwe mensen wordt er thans niet gescreend, dat zal wel zo blijven schat ik in.

Het gaat hier vooral om de aanpak van 2 weken dagdienst waarna 2 weken nachtdienst enz. , en het is een 12 uur durende werkperiode. Ik vind dat echt zorgelijk.
[off-topic] Ik denk een niet geaccepteerde afkorting van per definitie [/off-topic]
bingo, ik gebruik de term ook op andere sites, vandaar...
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Wat is het effect van wisselende werktijden ?

We zijn nu maanden verder. Na heftige besprekingen en zelfs 2 stakingen en 3 persoonlijke waarschuwingen (de volgende waarschuwing is ontslag) is er nog geen definitief besluit genomen. Merkwaardig genoeg wordt het gezondsheidsprobleem niet benoemd, nog door de werkgever (beetje logisch) alsmede de werknemer zelf.

Ik vraag mij af wat de effecten voor deze werkgever en met name de betrokken afdeling op termijn wordt. Nu al worden er extra controles ingevoerd of de mensen wel goed werken in die periode dat de leiding afwezig is, de weekends met name.

Voor mij een bizarre beleving.

Al nadenkend ga ik inschatten dat dit eigenlijk nooit meer goed komt. Eens zal er wel een consensus komen maar de impact is te groot geweest.

Wat kun je verwachten op termijn ?
nothing will change without a rebel

Berichten: 19

Re: Wat is het effect van wisselende werktijden ?

Als dit zo'n heet hangijzer voor je is en je goede argumenten hebt denk ik dat je met de chef in kwestie moet gaan praten. Als deze man niet van plan is om ook maar een centimeter te wijken of zelfs maar naar je te luisteren dan zul je met zijn chef moeten gaan praten. Als er werkelijk geen oor te vinden is, zul je moeten overdenken of het het nog wel waard is om daar te werken, als je dit zo vervelend vindt. Je zou kunnen solliciteren op andere banen in de tussentijd bijvoorbeeld. Als laatste redmiddel natuurlijk, zeker als je het erg prettig werk vindt daar.

Natuurlijk is het het beste om redelijk, open en ontspannen te blijven in dit soort gesprekken, daar moet je op voorbereid zijn. Als er met modder gegooid wordt, verandert er niets, daar kun je van uitgaan. En hij zal jouw argumenten als redelijk en een beter alternatief moeten zien, anders zal hij er weinig mee doen lijkt me zo. Die argumenten moet je duidelijk naar voren brengen, zoals je dat hier op het forum doet.

Veel succes ermee!

Berichten: 128

Re: Wat is het effect van wisselende werktijden ?

Het is veel handiger als de chef zelfs af en toe nachtdiensten doet. Dan is het probleem opgelost.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Wat is het effect van wisselende werktijden ?

elblop schreef:Als dit zo'n heet hangijzer voor je is en je goede argumenten hebt denk ik dat je met de chef in kwestie moet gaan praten. Als deze man niet van plan is om ook maar een centimeter te wijken of zelfs maar naar je te luisteren dan zul je met zijn chef moeten gaan praten. Als er werkelijk geen oor te vinden is, zul je moeten overdenken of het het nog wel waard is om daar te werken, als je dit zo vervelend vindt. Je zou kunnen solliciteren op andere banen in de tussentijd bijvoorbeeld. Als laatste redmiddel natuurlijk, zeker als je het erg prettig werk vindt daar.

Natuurlijk is het het beste om redelijk, open en ontspannen te blijven in dit soort gesprekken, daar moet je op voorbereid zijn. Als er met modder gegooid wordt, verandert er niets, daar kun je van uitgaan. En hij zal jouw argumenten als redelijk en een beter alternatief moeten zien, anders zal hij er weinig mee doen lijkt me zo. Die argumenten moet je duidelijk naar voren brengen, zoals je dat hier op het forum doet.

Veel succes ermee!
Naar mate de tijd vorderde bleek dat deze chef, die een jaar geleden is aangetrokken, een clown aan een draadje is die door zijn chef is binnengehaald en doet wat deze wil, een fotokopieermachine dus.

En eigenlijk heb in de laatste zin alles al te pakken als probleem, immers heeft deze man wel leidersschapskwaliteiten. Nee natuurlijk niet.

Ga je met hem in gesprek dan zal deze dit gesprek weer met zijn chef doorpraten, neem ik aan, en zal dan het antwoord van zijn chef weergeven.

Toch behoorlijk merkwaardig anno 2009 en we praten over een wereldconcern.

Ik denk dat op termijn de boel eens zal ontploffen, zeker als de arbeidsmarkt weer aantrekt.
Het is veel handiger als de chef zelfs af en toe nachtdiensten doet. Dan is het probleem opgelost.
Mogelijk, maar hij is te dienstbaar aan zijn chef denk ik, waardoor je een sociaal gewenste communicatie verkrijgt.
nothing will change without a rebel

Reageer