Ademhalen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Ademhalen

Hallo,

Ik vraag me al een tijdje af wat er voor zorgt dat wij lucht naar binnen kunnen zuigen, of uitblazen.

Kan me niet bedenken hoe dat nou kan... misschien door samentrekkingen van ? ....

Ik ben benieuwd ;)

groeten, wim

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Ademhalen

Ik vraag me al een tijdje af wat er voor zorgt dat wij lucht naar binnen kunnen zuigen, of uitblazen.
Dankzij je borstspieren kun je je borstholte vergroten. Volgens de gaswetten verlaagt dan de druk. De lucht van buiten stroomt daardoor naar binnen, je longen in. De antagonisten van je borstspieren verkleinen de inhoud van je borstholte waardoor de lucht weer naar buiten wordt geperst.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ademhalen

Wikipedia weet raad: klik.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ademhalen

Dankzij je borstspieren kun je je borstholte vergroten. Volgens de gaswetten verlaagt dan de druk. De lucht van buiten stroomt daardoor naar binnen, je longen in. De antagonisten van je borstspieren verkleinen de inhoud van je borstholte waardoor de lucht weer naar buiten wordt geperst.


De borstspieren in enge zin spelen geen rol (dus de m. pectoralis major en minor). De hulpademhalignsspieren zoals de mm. intercostales en verschillende buikspieren daarentegen wel. Maar laten we niet vergeten; het diaphragma is de belangrijkste spier voor de ademhaling. Zonder de andere kun je nog wel ademen (zeer beperkt overigens), maar zonder het diaphragma lukt dat niet. Vandaar dat ook wervelfracturen op of boven het niveau waar de n. phrenicus uitreedt die het diaphragma innerveert zonder fysiologische ondersteuning niet met het leven verenigbaar zijn.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer